M/S «CECON EXCELLENCE»

– Subsea konstruksjonsfartøy fra Davie Shipyard

Cecon Excellence

 

Det andre skipet i serien på tre enheter, M/S «CECON EXCELLENCE», nærmer seg ferdigstillelse ved Chantier Davie Canada Inc., Quebec når dette skrives. Nybygget med byggenummer 718 skal overleveres til Cecon ASA, Arendal som er skipets manager.

Skipet er bygget etter VS4220 designet fra Wärtsilä Ship Design. Det første skipet i serien var «Cecon Pride» som ble overtatt i august 2014 og omtalt i Skipsrevyen nr. 5/2014.

M/S «CECON EXCELLENCE»

Fartøyet fører Panama flagg og er bygget til DNV GL klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SF, E0, CLEAN, CRANE, NAUT OSV, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, DYNPOS-AUTRO, DK(+). Skipet har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. …………………………………………………………………………………………………………………… 130,00 m

Lengde b.p.p. ……………………………………………………………………………………………………………… 118,40 m

Bredde ……………………………………………………………………………………………………………………………. 28,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………………………………… 12,00 m

GT ……………………………………………………………………………………………………………………………… ca. 15000

NT ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ca. 4261

DW ……………………………………………………………………………………………………………………. ca. 10.000 t

Draft ………………………………………………………………………………………………………………………………. 8,20 m

Dekksareal ……………………………………………………………………………………………………………….. ca. 2000 m2

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………………………………….. 9455997

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 3000 m3 drivstoff, 890 m3 ferskvann og 6600 m3 vannballast.

 

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsanlegget består av 6 x GE Transportation 16V250 dieselmotorer med total installert effekt 19,0 MW og 3 x Steerprop SP 35 CRP azimuth propeller hver med 3000 kW ytelse. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med tre Brunvoll thrustere; 2 x FU100 hver på 1500 kW og en azimuth AR100 LNC-2600 på1500 kW. Nødgeneratorsettet har en MAN D2842 LE motor. Skipets fart oppgis til ca. 16knop.

Pumpeutrustningen er levert av Allweiler og Ing. Per Gjerdrum. AM Instrumentering har levert prosessinstrumentering, ventilstyring og måleutstyr, og ventilasjonsanlegget er fra Aeron. Ulmatec Pyro er leverandør av kjelutrustning til nybygget.

Diverse

Skipet er utstyrt med karusell under dekk med kapasitet på 2.500 tonn og har en Hydramarine offshore kran på 250 tonn. Dekkskran er på 35 tonn av type knuckle-boom fra TTS. Helidekk er designet for Sikorsky S61N typen/størrelse med diam. på 22,2 m.

Palfinger selskapet NDM har levert hydraulisk vinsjpakke. Utvendige dører er fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører kommer fra IMS.

Innredningen er arrangert for 100 personer, og redningsutstyret inkluderer 2 x 105 personers innelukkede (enclosed) livbåter. Bysseutstyr kommer fra Beha-Hedo, og compactor for avfallsbehandling er type Delitech DT-500. Metizoft har assistert med Green passport sertifisering. Skipet har DPIII system fra Kongsberg Maritime.

Siste og tredje skip i serien fra Chantier Davie Canada Inc. får navnet “Cecon Sovereign”.

 

DEL