M/S «CASPIAN PROVIDER»

Simek A/S, Flekkefjord overleverte M/S «CASPIAN PROVIDER» av UT 755 LC design til Topaz Energy and Marine Ltd., Dubai den 19. juli 2011 som verftets byggenummer 124. Dåpsseremonien fant sted 14. juli med fru Judith Graham som gudmor. Prisen for nybygget ble i sin tid oppgitt til ca. 200 millioner kroner, og kontrakten ble inngått så nylig som i august 2010.

For nesten nøyaktig tre år siden bygget Simek et lignende skip for BUE Marine Ltd., eiet av Topaz (omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2008). Det skipet var opprinnelig bestilt av Rem Offshore som solgte nybyggingskontrakten videre med ca. 36 millioner i gevinst. I tillegg har Simek levert ytterligere to skip for Topaz Energy and Marine. Verftet har forøvrig bygget totalt 12 skip i forskjellige versjoner av UT 755 designet. Totalt skal det ha blitt bygget rundt 185 fartøyer globalt av UT 755 designs, – verdens mest solgte PSV design.
Topaz Energy and Marine er et ledende oilfield services selskap med fokus på Midt-Østen og Det kaspiske hav. Selskapet har hovedkvarter i Dubai og har mer enn 35 års erfaring fra Midt-Østen. Topaz opererer en flåte på ca. 100 offshore support fartøyer. Selskapet er eiet av Renaissance Services SAOG, som trades på Muscat Securities Market i Oman.

M/S «CASPIAN PROVIDER»
skal benyttes i Det kaspiske hav med Baku som base og går der inn i en flåte på ca. 65 fartøyer operert av Topaz. I forhold til tidligere leveringer til rederiet har dette skipet et ekstra accommodation dekk og lukket forecastle dekk. Sammen med bulbbaugen gir dette “et nytt design”. På vei til Det kaspiske hav stopper skipet i Tyrkia for demontering av deler av overbygget før sleping videre via Svartehavet til Det kaspiske hav.
Skipet seiler under Cayman Islands flagg og er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN, DK(+), HL(2.8). Skroget er bygget i Gdansk, Polen.

Hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Største bredde 16,00 m
Dybde i riss til h.d. 7,00 m
Dypgående 5,91 m
Dw 3.179 t
GT 2471
NT 1022
Lastedekk 628 m2
IMO 9495284

Tankkapasitetene er 545 m3 drivstoff, 1090 m3 ferskvann, 1485 m3 vannballast/drill water, 993 m3 mud, 397 m3 brine og 320 m3 dry bulk.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to RRM Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse 2320 kW v/900 rpm som driver to RRM CPP’s med diameter 2900 mm via to RRM 600 AGSC-V-KP50L reduksjonsgear.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to RRM Hinze ror. Skipet er utstyrt med Poscon joystick.
Strømforsyningen produseres hovedsakelig av to akselgeneratorer av type RRM Marelli hver på 1800 kVA. I tillegg kommer to hjelpemotorer av Nogva Scania fabrikat type DI 12 62 M hver med ytelse på 285 kW med Stamford generatorer à 325 kVA. Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor type 4045 TFM50 på 71 kW med Stamford generator. Castrol har levert smøreolje.
For forbedring av manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to RRM TT 1650 DPN CP thrustere hver på 590 kW akter og to thrustere av samme type forut.
Ing. Per Gjerdrum har levert alle laste- og maskinromspumpene til fartøyet, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco, og separatorer er levert av Alfa Laval og RWO. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank sounding systemet er type Umas. Pyro har levert kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannslukkingsanleggene ombord er levert av Wilhelmsen Ship Equipment og Autronica Fire and Security. Alarmanlegget er leveranse fra Eltek.

Dekk
Dry bulk handling systemet er fra RRM som også har levert dekksmaskineriet. TTS Marine har levert dekkskran på 3t/16m. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og Fossen Shipping har tatt seg av ankerutrustningen. Vinduer er levert av Bohamet, og Tranberg har supplert lanterner til skipet som er oppmalt med Star Carboline malingssystemer.
MOB-båt er type NorMar 650 Twin fra Eide Marine i kran fra TTS Marine Cranes. De seks redningsflåtene à 25 personer er fra Viking Life Saving Equipment.

Diverse
Skipet er innredet med lugarplass for 40 personer fordelt på 26 lugarer. I innredningen er benyttet Aker paneler på innvendige skott, Dancoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Møbler kommer fra Alfred Sand AS, og Alu Design & Service har levert styrehusstoler. I byssen er det Beha leveranser. Toalettmoduler er fra Norac Ringebu, mens toalettsystemet er levert av Jets Vacuum sammen med Biomaster Plus (kloakkrenseanlegg).
E0 anlegg er type RRM Umas som også har stått for hovedtavle. DP systemet er også en RRM leveranse type ICON DP2. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro, og samme firma har installert elektronisk utstyr som i hovedsak er levert av Furuno Norge.
Dette utstyret består blant annet av FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, DS-80 logg, GP-150 GPS, Telchart T-2121, FS-1570 radiostasjon, FA-150 AIS, NX-700B navtex, FELCOM 16 SSAS, FM-2721 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Felcom 15 Inmarsat C og FELCOM 15.
Av andre leveranser kan nevnes 3 stk. Anschütz Std. 22 gyrokompass (Syberg), Anschütz Pilotstar D autopilot, Tron 40S freefloat og Tron 45SX EPIRBS, Tron SART radar transponder, Tron TR-20 VHF GMDSS og Motorola UHF. Zenitel har levert intercom-anlegget ombord.

Verftet videre
Simek AS har videre bnr. 126, en UT755LC til ikke navngitt reder, for levering i juli 2012.