M/S «BJØRKÅSBUEN»

Selfa Arctic Trondheim AS overleverte Selfa Speedsjark 35’ «BJØRKÅSBUEN» til Skrovnesfisk AS, Båtsfjord den 5. mars 2010 som byggenummer 240.

Eieren, Jens E Bjørkås Johnsen, hadde før en Selfa 32 foter som ble levert for to år siden. Nybåten skal drive med line, garn og teinefiske utenfor Båtsfjord. Fartøyet er svært godt rigget for teine- og linefiske. I baugen har fartøyet innmontert ballasttank for enda bedre haleegenskaper og stabilitet. I tillegg har reder fått laget et arrangement som gir plass til både tørkeskap med radiator på babord side, og godt med plass rundt den store linehaleren på styrbord side.
Båten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfisk samt for bankfiske.
M/S «BJØRKÅSBUEN» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 12 m3
Fiskerinummer F-24-BD – LK-nummer LG 4904.

Maskineri
Sjarken har en Cummins QSC 8,3-M dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min. og er via ZF gear med elektronisk sluregear koblet til West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner. En Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk. Båtens toppfart er 26 knop og normal marsjfart 20 knop.
Johnson har levert spylepumpe, og i styrehus er det kamera som overvåker maskinrommet.

Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,4 meter, og akterdekkarealet er på 21 m2. Lasterommet på 12 m3 tar 12 fiskecontainere. Det er arrangert med to fiskeluker for lettere håndtering av fisk. Lorentzen har levert hydraulisk sløyekar og har også stått for linekveiler type ME40-800 kilo for automatisk avangling av fisk, som også kan brukes til å hale teiner for kongekrabbe.

Innredning
Innredningern ombord er lys, og det er montert skipsdørk i lugar og styrehus. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg er det Webasto dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med elektriske kokeplater, vask, kjøleskap og godt med skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap.
Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystikkstyring og god sikt. Førerstol er type Recaro NorthSea.
Lyskaster er type Polarlight på 500 W, og redningsutstyr kommer fra Erling Haug. Et 24 V el.anlegg er montert av verftet og godkjent av Elpro. Defa har levert landstrømanlegg, og Polarlight har levert Xenon bauglys.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og MobilData Båtsfjord. Sistenevnte har sammen med båtbyggeriet montert utstyret som består av Simrad NSE ekkolodd, Simrad NSE radar, ComNav autopilot, Olex kartsystem, Simrad NSE72 VHF, Simrad NSE70 VHF, ProNav AIS, JRC GPS gyrokompass, McMurdo VHF, SART og Victron 3000 W inverter.

Selfa skal fremover levere to Selfa Speedsjak 35’, en havnebåt og en garn/makrelldorgebåt.

DEL