Hjem Båtomtaler Båtomtaler 6-2011 M/S «BAYARD 1»

M/S «BAYARD 1»

M/S «BAYARD 1» ble levert fra Båtservice Mandal AS til Fred. Olsen Windcarrier AS den 18. november 2011 som verftets byggenummer 95. Operatør for fartøyet er Fred. Olsen Windcarrier Denmark A/S, og skipet er registrert i DIS.

Dåpen fant sted den 17. november i Esbjerg med Ulla Høj Petersen som gudmor. Bayard-navnet har en lang historie hos Fred. Olsen og er blitt brukt ni ganger i løpet av 160 år. Det har vært fartøyer drevet av seil, damp- og dieselmotorer, og skipstyper som lasteskip, Ro-Ro’s og en ferge.
«BAYARD 1» er en katamaran bygget i aluminium og designet av Ola Lilloe-Olsen. Kontrakten for fire fartøyer ble inngått i januar 2011, og kontraktsprisen var cirka NOK 25 millioner per enhet. Rederiet har dessuten en opsjon på ytterligere seks fartøyer. Før den blir erklært, skal «BAYARD 1» testes ut hovedsakelig ved Horns Rev 1. Alle de fire nybyggene har kontrakt med Siemens Wind Power på DONG Energys London Array prosjekt.
«BAYARD 1» skal transportere service-teknikere til og fra vindturbin-installasjonene til havs. Skrogene er optimisert for å begrense bevegelser i sjøen for å gi best mulig komfort ombord. Skrogene er bygget med ekstra spanter på grunn av de mange landingsmanøvrene som båten må gjennom. Katamaranen har et spesielt fender system i baugen, levert av SH Hydraulik.
Det er godt med plass på dekk for reservedeler og verktøy, til og med for to 10 fots containers. Lastekapasitet er på 8 tonn. Loungen ombord har rom for 12 personer, og fartøyet seiler med to til tre manns besetning.
M/S «BAYARD 1» ble bygget til klasse i DNV ✠1A1, HSLC, R2, WINDFARM SERVICE 1 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ex. bow fender 20,90 m
Bredde 7,00 m
Draft 1,50 m
Dw ca. 20 t
Dekk forut kap. 51 m2
Dekk akter kap. 12 m2
IMO nr. 9645803

Tankkapasitet for bunkers er 6.000 liter og for ferskvann 800 liter.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to MAN D2842 LE410 V12 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW, levert av Mancraft, som er koblet til Servogear EcoflowPropulsor. Farten kommer opp i ca. 25 knop med 5 tonns last og med bunkersforbruk på 280 liter per time.
Styremaskin er type Scana Mar-El, og fartøyet har to Sleipner baugthrustere hver på 32 kW. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Kohler motorer hver på 20 kW.
Pumper er levert av Allweiler og Grundfos (hydroforpumpe). Norisol har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet, og brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk
Ertec har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. Meydam har levert ankervinsj, og dekkskran er type Meydam TMP900K med max. løftekapasitet på 3 tonn og max kapasitet ved største outreach 1,1 tonn/7,6 meter. Libra Plast har levert utvendige dører, og båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter.

Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og styrehusstoler er levert av Rodin & Co. Elektro installasjonene er utført av Hanstholm Elektro, og alarmanlegget er fra Selco. Intercom-anlegget er type Phontech.
Hanstholm Elektro har også levert elektronisk utstyr bestående blant annet av 2 x Furuno X-band radar, Furuno ekkolodd, Furuno Ecdis, Furuno radiostasjon, Furuno GPS kompass, Furuno AIS, Furuno navtex, UniSafe crew finder og 2 x Sailor VHF.

“Bayard 2” ble sjøsatt den 6. desember fra Båtservice Mandal AS og skal leveres før årsskiftet. Dernest følger de to resterende fartøyene i serien med byggenumre 97 og 98. I serien SAR fartøyer til Iran gjenstår nå bnr. 89, 90 og 91 som alle etter planen skal leveres i 2011. Bnr. 80 er et oljevernfartøy som bygges for PMO, og bnr. 94, et crew/cargo fartøy, skal begge leveres i 2012.

LIGNENDE ARTIKLER

av -
Båtservice Mandal AS har levert et fartøy av typen “Police Command Craft” til Oslo Havnepoliti (Oslo Politidistrikt) som verftets byggenummer 122. Overleveringen fant sted...

av -
Med leveringen av «BAYARD 7» er serien på fire pluss tre crew service båter bygget ved Båtservice Mandal AS fullført. Fartøyet ble levert til...