M/S «ATLANTIS DWELLER»

Foto: Westcon AS
Westcon AS, Ølensvåg overleverte Multi Purpose Support Vessel M/S «ATLANTIS DWELLER» til KS MR Subsea i desember 2009 som verftets byggenummer 32. Nybygget er designet av Multi Maritime, Førde med typebetegnelsen MM66 og skal ha kostet cirka 350 millioner kroner. Dåpen fant sted 28. november med dronning Anawa-Edidem, Lady Comfort E. Oniden fra Øst-Nigeria som gudmor. Hun var ifølge med landets konge som stod i spissen for en delegasjon.

Bak eierselskapet finner man Riise Underwater Engineering og Møkster Rederi AS. Sistnevnte sitter også med eierinteresse på 25% i Cinclus Invest som igjen eier 49% i Riise Underwater Engineering. Sistnevnte skal operere skipet kommersielt, eller kanskje har de befraktet henne, for en lang periode og sies å være i dialog med ExxonMobil for en kontrakt utenfor Nigeria. Men det er usikkert om skipet har fast beskjeftigelse på leveringstidspunktet. Møkster skal ta seg av bemanningen.
Senere skal samme rederi ta levering av søsterskipet «Abyss Dweller» som er under bygging ved Westcon.
M/S «ATLANTIS DWELLER» kan i tillegg til IMR services også utføre ROV tjenester, dykking og håndtering av moduler. Skipet har et meget kompakt design (LOA 69,2 m) med fokus på fleksibilitet og effektivitet. Hun har en 60 tonns AHC kran, ROV hangarer for launching på begge sider av fartøyet og et flush arbeidsdekk.

Hangaren rommer to store WROV’er eller dykkersystemer, inkludert en lett dykkerbåt. På styrbord side er det en mindre hangar for en observation ROV. Det er gründerne i RUE, Stig Inge Riise og Arvid Bertelsen, som har hatt idéen til skipet.
RUE er kvalifisert operatør for saturation diving og og har utviklet et eget system. Alt slikt utstyr brukes i henhold til International Marine Contractors Association og/eller NORSOK standard som et minimum.

M/S «ATLANTIS DWELLER»
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, General cargo carrier,E0, HELDK-S, DYNPOS-AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 69,20 m
Lengde b.p.p. 63,00 m
Bredde største 16,20 m
Dybde i riss 6,00 m
GT 3200
Shelter dk 410 m2
Cargo dk 195 m2
IMO nr. 9429742

Tankenes kapasiteter er ca. 620 m3 drivstoff, ca. 124 m3 ferskvann og ca. 1400 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av SES (RR) med 4 x CAT 3512 B dieselmotorer, hver med ytelse 1360 kW, 4 x Marelli generatorer hver på 1950 kW og to Schottel STP 1010 propellanlegg hver med ytelse på 1100 kW v/1200 o/min. Nødaggregatet utgjøres av en CAT C9 motor på 220 kW/Leroy Somer generator.
Fartøyet er utstyrt med en Brunvoll 800 kW thruster og en Schottel SRP550 azimuth thruster på 800 kW. Farten er ca. 13 knop.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har stått for ventilasjonsanlegget, og Pyro har supplert kjelutrustning. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og proviant fryse-/kjølemaskineri kommer fra Haugaland Kjøleservice. Johansen Rør har tatt seg av sanitærutstyret, og omvendt osmose anlegg er fra Enwa.
Når det gjelder brannsikring, er skipet utstyrt med et vanntåke system fra Marioff og et alarmanlegg fra Tyco.

Dekk
Helidekk er levert av Marine Aluminium. TTS Marine har levert to kraner, Rapp Hydema har levert 2 x anker-/fortøyningsvinsjer, 2 x fortøyningsvinsjer, 2 x capstan, 2 x remote controll system samt 2 x vinsjkontrollsystem. G. J. Wortelboer jr. har levert ankerutrustning. Vindusleveransen er fra Bohamet og viskere er fra Seematz.
Libra Plast og NorPro har begge levert utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Blom Marine har levert box kjølere, og lanterner er fra Tranberg. Skipet er av verftet oppmalt med Carboline malingssystemer.
I redningsutstyret inngår 6 x 35 personer Viking redningsflåter og Noreq RRB 525 MOB-båt.

Diverse
Nybygget er arrangert med køyer for 70 personer, og Maritime Montering har hatt oppdraget med innredningen ombord. Maritime Møbler har levert møbler, Miele har stått for vaskeriutstyr og Beha har levert bysseutstyr. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, mens forbrenningsanlegget er fra TeamTec.
Vassnes Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene, og Vassnes Automasjon har stått for IAS systemet.
Kongsberg Maritime har levert DP2-anlegget, og ProNav har levert det elektroniske utstyret med blant annet JMA-5332-12 SA S-band radar, JMA-5312-6XA-X-band radar, Simrad AP50 autopilot og 2 x JRC-JAN-2000 Ecdis.

Westcon AS skal levere «Abyss Dweller» med bnr. 33 til Møkster Rederi/Riise Underwater Engineering i januar/februar 2010.

DEL