M/S «ÅSTA»

Med leveringen av servicefartøyet «ÅSTA» til Lingalaks AS, Strandebarm gjør Djupevåg Båtbyggeri AS, Norheimsund et come-back for denne typen fartøy. Overleveringen av byggenummer 113 fant sted den 5. oktober 2011.

Man må sannsynligvis tilbake til 2003 for å finne forrige levering til oppdrettsindustrien fra skipsbyggeriet. I Skipsrevyen nr. 5/2003 ble «Buøysund» med byggenummer 105 omtalt. Det var en arbeidsbåt med 14,99 meter langt katamaranskrog som ble levert til til Fjord Seafood Norway AS.
Djupevåg Båtbyggeri er en familie-eiet bedrift som på Kaldestad disponerer ca. 2.000 m2 med oppvarmede industrihaller med traverskraner og slipp med kapasitet på ca. 90 tonn. Bedriften ble etablert av Lars Djupevåg i 1947. I takt med utviklingen kan båtbyggeriet bygge førsteklasses lystbåter i tre og komposittmaterialer i størrelse opp 70 fot. I mer enn 20 år var bedriftens hovedprodukt Colin Archer seilskøyter av høy kvalitet. De siste fem årene har selskapet levert mer enn 15 nybygg fra 27 til 60 fot og har også utført større reparasjons- og restaureringsprosjekter for riksantikvaren, Norsk Sjøfartsmuseum og privatpersoner. Daglig leder er Kristian Djupevåg som har mer enn 40 års fartstid i bedriften og som regnes som en av trebåtbransjens nestorer.

M/S «ÅSTA»
Båten er bygget i vakuumstøpt, håndopplagt GRP sandwich og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,00 m
Bredde 3,20 m
Dybde i riss 0,90 m
Dekksareal 16 m2
Nyttelast ca. 3,5 t
Tankene tar ca. 500 liter brennolje.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Volvo D6 dieselmotor som utvikler 435 hk og driver et Ultrajet anlegg. Hastighet uten last er på ca. 30 knop. Båten er utstyrt med en Sleipner baugpropell på 7 hk.

Diverse
Båten er arrangert med sittegruppe, pantry, tørkeskap, dusj og toalett. Det er to førerstoler. Capstan er type Petter, og kran er av type Fazzi på 2,3 t/m. Av navigasjonsutstyr ombord nevnes Raymarine C 90 W plotter, Raymarine ekkoloddsvinger, Raymarine radarantenne og VHF m/DSC.