M/S «ARTUS»

Havyard Ship Technology leverte M/S «ARTUS» som byggenummer 108 til Brattholm Invest AS, Mjølstadneset den 15. juni 2011. Båten er bygget etter det nye designed HAVYARD 515 og er utrustet som snurper/snurrevadbåt. Dåpen fant sted den 18. juni i Fosnavåg med Eirin Sævik Rabben som gudmor.

SKIPSREVYEN må tilbake til 2004 for å finne en omtale av en fiskebåt fra Leirvik verftet. Den gangen var det industritråleren «Kvalskjær» på 53 meter som ble bygget.
Havyard 515 design er et fiskefartøy med fokus på funksjonelle løsninger, økonomisk drift og gode sjøegenskaper. Foruten RSW-tanker er der også et fryseisolert lasterom. Fartøyets lastetanker kan arrangeres for transport av levende fisk.
Design og konstruksjon av Artus har vært et viktig prosjekt for Havyard Group og viser at Havyard også fokuserer på dette segmentet innen skipsbyggingsteknologi, – i tillegg til bygging av offshore forsyningsskip.
Havyard Ship Technology har topp fasiliteter med overbygget tørrdokk der utrustingen skjer i ly for vind og regn, – en stor fordel i forhold til produksjon og kvaliteten på sluttproduktet.
I vår opprettet Havyard fire forretningsområder og gikk fra ti til fem aksjeselskaper. Da endret Havyard Leirvik navnet til Havyard Ship Technology der også Havyard Ship Services ble innfusjonert.

M/S «ARTUS»
«ARTUS» er den femte båten i rekken som bærer dette navnet og er den første nybygde kystfiskebåten i Herøy på 14 år. Fartøyet erstatter «Herøyfisk» og «Herøyværing» som er solgt uten kvoter. Nybåten satte straks etter leveringen kurs for Bjørnøya for å fiske hyse og sei.
Daglig leder i Brattholm Invest AS uttalte ved overleveringen – Vi har fått en funksjonell båt med god kvalitet. En effektiv og god båt med gode løsninger og god kvalitet for lave driftskostnader er en forutsetning for at vi skal drive lønnsomt. Vi har hatt tett oppfølging av byggingen både i Tyrkia og i Leirvik, og i samarbeid med Havyard har vi fått fram et meget godt resultat. Med «Artus» har vi også et nytt konsept. I tillegg til makrell, sild og loddefiske, har vi lagt til rette for fangst av hvitfisk. Med et solid fryseri ombord får vi også god vinterpris for torsken.
Nybygget skal ha kostet cirka 150 millioner kroner, og rederiet har som målsetting å fiske for 40 millioner kroner på et normalår med helårsdrift.
Båten har to torskekvoter og to pelagiske kvoter av sild og makrell. Ombord er det fabrikk for sløying og rundfrysing av fisken, samt sortering av biprodukter som lever og rogn. RSW tankene kan også brukes til føring av levende fisk. Lasterommet er innen regelverket som sier at maksimum kapasitet er 500 m3.
Rederiet eier dessuten en sildekvote og en makrellkvote som «ARTUS» ikke får bruke. Hvis rederiet skal bruke disse kvotene, må det kjøpe en gammel båt som det ikke har bruk for i henhold til dagens regelverk. Rederiet uttalte til FiskeribladetFiskaren at dette er totalt meningsløst når det her er snakk om kvoter som reelt eies i rederiet.
Båten har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1 Fishing Vessel E0. Skroget er bygget i Tyrkia ved Cemre Muhendislik Gemi Insaar San.

M/S «ARTUS»
Hoveddata:

Lengde o.a. 49,80 m
Lengde b.p.p. 44,47 m
Største bredde 12,00 m
Dybde i riss sh.dk. 7,20 m
Draft 5,70 m
GT 987
NT 297
Lasterom 499 m3
RSW frysetanker 180 m3
RSW tanker/tanker levende fisk 120 m3
IMO 9565429

Tankkapasiteten for brennolje er ca. 200 m3.

Dekk
Fiskebehandlingsfabrikken er levert av Peter Stette AS, mens Triplex har stått for nothåndteringsutstyr til fartøyet. MMC Kulde er leverandør av fryse-/kjølemaskineri og RWS anlegget, mens vacuumanlegget er fra MMC Tendos.
Hydrauliske systemer og vinsjer kommer fra Rapp Hydema. To snurpe-/snurrevadvinsjer er på 26,5 tonns kapasitet og notvinsj på 18,5 tonn. Triplex har også levert to 30 t/m dekkskraner. Lagervinsjer er leveranse fra Lorentzen Hydraulikk.

Maskineri
Fremdriften besørges av en ABC 8MDZC dieselmotor levert fra Frydenbø Power AS, med ytelse på 1768 kW v/1000 o/min som er koblet til Scana Volda propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Hjelpemaskineriet utgjøres av to MAN motorer type D2842 LE 301 på 540 kW, henholdsvis D2876 LE 301 på 380 kW med Leroy Somer generatorer som produserer 725 kVA henholdsvis 364 kVA. De to sidethrusterne er fra Brunvoll hver på 370 kW, og styremaskineri er type Tenfjord.
Eikefjord Mekaniske Verksted har utført rørinstallasjoner ombord, og Astorplast har levert rør til RSW anlegget. Sanitæranlegget kommer fra Ahlsell. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Diverse
Ombord er det lugarplass for 12 personer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene og levert innredningen. Havyard Powertec har vært el.teknisk konsulent og produsert hovedtavle. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Havyard Elektro,
Thor Falkevik AS har levert utstyr som Simrad SX90 og SH90 sonarer for fiskeleting, Simrad ES70 ekkoloddsvinger og Simrad PI50 fangstkontrollsystem.
Salthammer Båtbyggeri har levert styrehus i aluminium, mens Sparebanken Møre har medvirket til finansieringen av nybygget.

Havyard Ship Technology skal levere bnr. 103 til Havila Shipping , bnr. 102 til Supply Service i august, et Havyard 832L design til Sartor Offshore i januar 2012, bnr. 106 til Supply Service i mars og nok et skip til Sartor Offshore i juni 2012. Supply Service har en opsjon som skal leveres i juni hvis erklært.