M/S «ARTIC LADY»

Myklebust Verft AS, Gursken overleverte byggenummer 42, M/S «ARTIC LADY», til Artic Shipping AS, Førde, den 12. desember. Da kontrakten ble inngått i april 2005, het det seg at fartøyet skulle leveres i mai i år. Igjen er det Multi Maritime AS som har hatt ansvaret for design – i nært samarbeid med rederi, befrakter og verft. Skroget er bygget ved Baltic Yard, Tallinn, Estland.

Befrakter av fartøyet som er spesialkonstruert for transport og lossing av fiskefôr, er Ewos. «Artic Lady» blir beskrevet som en videreutvikling av «Artic Fjord» som rederiet fikk levert fra nå nedlagte Havyard Eid i juni 2004 (SKIPSREVYEN nr. 3/2004). Prisen for nybygget ble på avtaletidspunktet oppgitt til 84 millioner kroner, og båten kan også frakte bulklaster og containere.

Da «Artic Fjord» ble levert, ble fartøyets lossesystem fremhevet som det første i verden i sitt slag, og båten kunne ligge fortøyningsfritt på god avstand fra oppdrettsanleggene under lossing. Systemet var automatisert og styrt fra broen og var helintegrert fra fabrikk til fôringsflåte. Det må være lov til å anta at nybygget her har et tilsvarende, eller ytterligere forbedret, system.

M/S «ARTIC LADY» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
58,90 m
Bredde på spant
13,80 m
TDW
ca. 1.800 m.t.
Dypgående sommer
5,00 m
Lastekap. bulk
1.150 t
Lastekap. containers
48

Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT 3512TA dieselmotor på 1350 kW som via Scana Volda reduksjonsgear er tilkoblet propellanlegg av samme fabrikat. Båten har Tenfjord styremaskineri og er utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, akter på 350 kW og forut på 500 kW. Marsjfart er ca. 12 knop.

Strømforsyningen besørges av en CAT 3412TA hjelpemotor på 620 kW og en CAT akselgenerator. Nødaggregatet er også CAT fabrikat, motor type 3056 på 106 kW.

R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene, ventilasjonsanlegget er fra Isovent AS og Ahlsell Norge har levert armatur for sanitæranlegget. Kompressorer er fra Sperre og Lønsethagen og separatorer fra Westfalia og RWO. Pumpeutrustningen er fra Allweiler. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Eksosoppheng/kompensatorer kommer fra Vibratec Akustikkprodukter, og Brødrene Dahl har hatt diverse leveranser.

Maskinrommet er brannsikret med et CO2 slukkesystem fra Autronica Fire and Security AS.

Dekk/diverse
Bulk laste-/lossesystemet er levert av Graintec A/S, og fôrkran er fra Flatsetsund Engineering AS. Marine Aluminium Aanensen & Co AS har levert vinduer og landganger til nybygget, og anker- og kjettingutstyr kommer fra Sotra Marine Produkter. O.S. Solhaug har levert vindusviskere, og produkter for katodisk beskyttelser kommer fra Active Cathodic Protection. H.T. vasker er fra Strømme.

Redningsutstyret inneholder Viking redningsflåter fra Mare Safety og diverse brann- og redningsutstyr levert av Brude Safety AS.

VAD AS har levert møbler til nybygget, og Elmarin AS har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord.

Elektronikk
Også de elektroniske installasjonene er utført av Elmarin AS. Metiz Data AS har levert alarmsystem, og DP-anlegget er fra Converteam Ltd.

Det elektroniske utstyret omfatter blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, magnetisk kompass fra O.S. Solhaug, Simrad gyrokompass, Simrad AP9 autopilot, 2xFuruno GP-90 GPS, Telchart 2121 kartmaskin, Furuno FS-1570 MF/HF, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex og 2xFuruno FM-800S VHF.

*

Myklebust Verft AS skal levere byggenummer bnr. 43 i januar og bnr. 44 i april, begge fryseskip bestilt av Eimship HF. Augusta Offshore får levert bnr. 46 i mai og bnr. 47 i november. Bnr. 50 og bnr. 51 er fryseskip for Eimskip med levering juli og november. I desember blir bnr. 48 levert til Remøy Management, et kystvaktskip, og et tilsvarende fartøy vil bli levert til samme rederi i september 2008.

DEL