M/S “Agdenes” var opprinnelig utstyrt med to motorer på 1240 kW hver.

Motorbytte med store gevinster

M/S Agdenes er en hurtiggående passasjerkatamaran bygget i aluminium ved Harding Verft AS i 1991. Skipet som nå er reservefartøy i Kystekspressen fra Trondheim, og som benyttes etter behov, eies og drives av Fosen-Namsos Sjø AS. Det 28,75 meter lange og åtte meter brede fartøyet har plass til 195 passasjerer, og var opprinnelig utstyrt med to motorer på 1240 kW hver.Høsten 2009 bestemte rederiet seg for å oppgradere skipet med nytt fremdriftssystem, og som leverandør av nye motorer ble Mancraft AS i Bergen valgt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mancraft er en anerkjent leverandør av helhetlige løsninger for fremdriftssystemer for hurtiggående yrkesfartøy, og MAN-motorene selskapet leverer er kjent for et gunstig forhold mellom vekt og ytelse. Det ble bestemt å satse på motorer av type MAN V 12 D 2862 LE 463 på 1029 kW hver, altså noe mindre enn de originale.
I forbindelse med oppgraderingen av resten av fremdriftssystemene kom Servogear AS inn i bildet med sin erfaring med tilpassede løsninger for hurtigbåter. De nye gearene ble av typen ZF 4600 NRV 3,478:1.
Vanskelig sammenligningsgrunnlag
Oppgraderingen kom i stand ved å benytte NOx-fondet, og ble utført ved Oma Slipp AS over en periode på ca. to måneder. Først ble styrbord motor fjernet og nøye kontrollert, og funnet å være i god stand. Kontrollen var nødvendig for å få et best mulig grunnlag for å sammenligne dieselforbruk, ytelse og utslipp mellom original og ny motor under identiske driftsforhold.
Dette viste seg imidlertid ikke å være helt enkelt da det var så stor vektforskjell mellom de to motorene at det måtte lastes ombord 4,5 tonn ballast for å "trimme" fartøyet. Dermed var mye av "gevinsten" borte, da det spesielt på hurtiggående fartøy er en nær sammenheng mellom fart, drivstofforbruk og vekt. Med ulike omsetningsforhold i gamle og nye reduksjonsgear, måtte enten motorene gå med ulikt turtall, eller måtte propellene gå med ulikt turtall. Det måtte altså "kompromisses" hele veien, og resultatet ble ikke helt optimalt.
Det ble likevel oppnådd en hastighet på 25-26 knop med denne løsningen, som også ble benyttet over en periode. Deretter ble trinn to utført, slik at det nå var nye motorer, nye gearkasser, samt nye tilpassede propeller. Mellomakslene ble også kortet litt ned, og den totale vektreduksjonen utgjorde til sammen 10.270 kg, noe som tilsvarer vekten av 137 passasjerer med en snittvekt på 75 kg.
Betydelig forbedring
Ved en marsjfart på 30 knop ble drivstofforbruket redusert med 100 liter per time med de nye motorene sammenlignet med de gamle. NOx-faktoren ble også mer enn halvert, fra 58 til 28. Utslippene på 5,88 gr/kWh ligger med god margin innenfor de nye IMO Tier 2 reglene. Til slutt melder mannskapet om betydelig redusert støy både på bro og i salonger/oppholdsrom, forbedret manøvreringsdyktighet, og ikke minst helt andre arbeidsforhold i maskinrommet.
I forbindelse med oppgraderingen leverte og monterte Mancraft AS også skipsovervåkingsanlegg fra Boning Automations-Technologie. Til sammen fikk altså M/S “Agdenes” en betydelig oppgradering, og forlenget med det levetiden betraktelig.