M/F «LIFJORD»

Fjord 1 Fylkesbaatane AS tok levering av M/F «LIFJORD» den 22. mars som byggenummer 7/68 fra Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand. Fergen er designet av Multi Maritime, og skroget er bygget ved Western Shipbuilding Yard i Klaipeda. Dåpen fant sted ved Fugleskjærskaia i Florø den 24. mars. Dette er det syvende nybygget fra verftet til rederiet.

M/F «LIFJORD» skal inn på sambandet Oppedal-Lavik og avløser der «Svanøy». Nyfergen vil gå i rute 24 timer i døgnet og har kapasitet til 292 passasjerer, 115 personbiler og 8 vogntog. Servicefarten er ca. 12 knop. Fergen er klasset i DNV ✠1A1, R4, Car ferry B, E0, DNS Fartsområde 2 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 102,85 m
Lengde bildekk 94,80 m
Største bredde 16,10 m
Dybde i riss bildk. 5,00 m
Dypgående max. ca. 3,65 m
Pbe. kap. 115
Pass. kap. 292
IMO 9521710

Tankene har kapasitet for 236 m3 brennolje og 24 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT C32 dieselmotorer som hver har en ytelse på 746 kW, levert av Pon Power. Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT C9 motorer hver på 172 kW og to Leroy Somer generatorer. Bergen Dieselcontact har levert to Veth VZ-800B-CR thrustere til fartøyet. Servicefart er ca. 12 knop.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er fra Tøssebro og kjeler fra Pyro. Aeron har stått for air-condition systemet med montering utført av Kamo. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene.
Brannsikkerheten på fergen er ivaretatt med skum- og argonite anlegg fra Autronica Fire & Security samt et inergenanlegg fra Nortronik.

Dekk/diverse
Hydraulikkanlegg er fra PG Hydraulics, og Odim Brattvaag Winch har levert ankervinsj. Sotra Marine Produkter har stått for anker og kjetting. Libra Plast har levert utvendige dører, mens skyvedører kommer fra AMC. C.C. Jensen har tatt hånd om vindusleveransen, og viskere er fra O.S. Solhaug. Lanterner henholdsvis lyskastere er leveranser fra Tranberg henholdsvis Color Light AB.
Redningssikkerheten er ivaretatt med redningflåter og evakueringssystem fra Viking og MOB-båt og løst brannslukkings- og redningsutstyr fra Brude Safety. Fergen er oppmalt med Hempel (Norway) malingssystemer.
Innredningsarbeidene inkludert kafeteria er utført av Maritime Montering, og West Mekan har levert passasjerstoler. Jets Vacuum har forestått sanitæranlegget ombord.
De elektriske arbeidene er utført av Acel AS, og Sigurd Solberg AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Høglund Marine Automasjon har stått for AIS-systemet.

Fiskerstrand Verft AS skal levere bnr. 2/64 (Saaremaa) til Saaremaa Shipping Co. i mai/juni og bnr. 3/65 (Hiiumaa) i mars 2011. Bnr. 69, “Geir”, som bygges for Holmeset, skal være ferdig i august, bnr. 8/70 for Fosen Namsos Sjø og bnr. 6/67 for Tide Sjø skal begge leveres i slutten av året.

DEL