M/F «Hornelen» – M/F «Losna»

Maleri av fergene på byggeverftet av Terje Olsen, Ålesund

Fjord1 har et omfattende flåtefornyelsesprogram på gang og tok høsten 2016  levering av to nye pendelferger fra ADA Shipyard, Tyrkia.

Pendelfergen «Hornelen» av Multi Maritime 71 FE design ble døpt av gudmor fylkesmann Anne Karin Hamre ved fiskerikaien i Kalvåg torsdag den 6. oktober 2016. Fartøyet har navn etter Nord-Europas høyeste sjøklippe som ligger på øyen Bremangerlandet i Ytre Nordfjord.

Stein Oksnes, Chief Technical Officer, ADA Shipyard, forteller til Skipsrevyen at “Hornelen” avgikk Tuzla den 26. august og seilte non-stop Florø med ankomst søndag den 11. september. – Turen gikk knirkefritt, sier Oksnes fornøyd. M/F «Losna» avgikk byggeverftet ultimo november og er, når dette skrives, en route Norge.

På dåpspodiet: Fra v. André Høyset (konst. adm.dir. Fjord1), gudmor Anne Karin Hamre, Pål W. Lorentzen (styreleder Fjord1), Adil Erkoc (styreleder ADA Shipyard) og Arvid Teige (skipsfører). Foto: Roger Anzjøn/freguency.no
På dåpspodiet: Fra v. André Høyset (konst. adm.dir. Fjord1), gudmor Anne Karin Hamre, Pål W. Lorentzen (styreleder Fjord1), Adil Erkoc (styreleder ADA Shipyard) og Arvid Teige (skipsfører). Foto: Roger Anzjøn/freguency.no

Det var den 22. august 2016 at tok Fjord1 tok levering av M/F «Hornelen», bnr. 116 fra ADA Shipyard. Nybygget trafikkerer sambandet Måløy-Husevågøy-Oldeide i Ytre Nordfjord. M/F «Losna», verftets bnr. 117, blir overlevert i løpet av november, og da dette skrives er dåpsdato ikke bestemt. Dette fartøyet settes i trafikk på strekningen Rysjedalsvika-Rutledal-Krakhella i Ytre Sogn. I dette sambandet er også løftebaug vurdert som mest hensiktsmessig.

Fjord1 plasserte kontrakt på bygging av disse to nesten identiske fergene ved ADA Shipyard i januar 2015 for levering medio 2016. Designet er som nevnt MM 71 FE med lengde oa på 75,80 meter og største bredde på 14,20 meter. Dypgående er oppgitt til 5,55 meter.

Fremdriften besørges av 2 stk. CAT C32 motorer som hver yter 746 kW v/1800 o/min koblet til 2 stk. Rolls-Royce AZP085 CP propellanlegg. Hjelpemaskineriet utgjøres av 2 stk. CAT C 7.1 hver på 150 kW v/1500 o/min. Kompressorer er levert av Sperre, separator er fra RWO, ventilasjonsanlegg fra Aeron, kjel fra Ulmatec Pyro, overvåkingsanlegg er fra Høglund og skipet er oppmalt med malingsystemer fra Hempel.  Adria Winch har levert 2 stk. ankervinsjer og 2 stk. kjettingstoppere.

Servicefart er målt til 13,5 kn, pbe kapasitet er 60 evt. seks lastebiler. Nybyggene har kapasitet for 199 passasjerer og besetningsmedlemmer. I salong er setekapasiteten på 195. Navigasjonsutstyret er av type Furuno. Begge er klasset i DNV GL med notasjon +1A1, Car Ferry B, E0, R3 (nor). De fører norsk flagg og har Florø som hjemmehavn. IMO nr. på «Hornelen» er 9771638, mens «Losna» har 9771640.

Verftet

Stein Oksnes forteller at ADA har bygget og delvis utrustet åtte ferger som senere er ferdigstilt ved Fiskerstrand Verft, to PSV til Fjellstrand og én til Hellesøy Verft.

DEL