M/F «GÄLLNÖ»

Uudenkaupungin Työvene i Nystad leverte passasjerfergen M/F «GÄLLNÖ» den 17. mai 2010 til Waxholms Ångfartygs AB som byggenummer 28188. Fartøyet har kapasitet for 280 passasjerer og ble døpt av Maud Lindholm den 20. mai ved Strömkajen.

Skroget er bygget i henhold til Finsk-Svensk isklasse 1A (35 cm is). Fartøyet har klasse i Svenska Sjöfartsverket og er bygget for fartsområde D. Jomfruturen var deltagelse på Skärgårdsbåtens dag den 2. juni, og deretter gikk fergen inn på trafikk i området Stockholm – Vaxholm – Saxaröarna – Grinda.
Det er sitteplasser innvendig til 152 passasjerer. På øvre dekk er det kafeteria med alle rettigheter. Tilgjengeligheten for funksjonshemmede er meget bra ombord med blant annet eget toalett på nedre dekk. Utsmykkingen ombord består blant annet av Albert Engström arbeider i salongene.
Lasterommet er på ca. 25 m2 hvorav 7 m2 kjølerom der temperaturen holdes på 4-8° Celcius. Lasterommet har egne dører og kan anvendes som bagasjerom når det ikke transporteres gods.
M/F « GÄLLNÖ» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 31,30 m
Bredde 8,70 m
Dypgående 2,70 m
GT 364
Passasjerkap. 280
Lasterom 25 m2

Maskineri
Fartøyet har to fremdriftslinjer med totalt fire Volvo Penta D12 MN dieselmotorer som via Transfluid kopling driver to Aquamaster propellanlegg. Total motoreffekt er 864 kW. Farten er ca. 12 knop. Videre er det to Volvo Penta hjelpemotorer med Stamford generatorer på 130 kVA og Perkins/Stamford nødaggregat på 80 kVA.
Fergen er utstyrt med en Schottel baugpropeller og har katalysator avgassrensning.

Diverse
Av sikkerhetsutstyr er det redningsflåter med fjernutløsning, og overalt på fartøyet er det Hi-Fog sprinklersystem levert av Marioff Oy. Det skjermbaserte alarm/overvåkningssystemet kontrollerer samtlige motordata og tankenes innhold. Fergen kan seile med ubemannet maskinrom. Båten er utrustet med en Palfinger PK 10000M kran, og er utstyrt med 2 x Furuno radar.

DEL