Hjem Båtomtaler Båtomtaler 6-2006 M/F «BERGENSFJORD»

M/F «BERGENSFJORD»

Gassfergen M/F «BERGENSFJORD» bygget ved Aker Yards AS, Søviknes som byggenummer 148 ble overlevert til Fjord 1, Florø 21. november. Dåpen fant sted 25. november i Florø med Liv Signe Navarsete som gudmor. LMG Marin har stått for designet, og skroget er bygget ved Aker Tulcea i Romania. Ruukki har levert stål til nybygget. Da kontrakten ble gjort, ble det snakket om samlet kontraktssum på ca. 1,3 milliarder kroner for de fem fergene.

Fergens ambisiøse navn (Bergensfjord er jo ikke noe geografisk navn) bringer tankene tilbake til NAL – Amerikalinjen – der den siste «Bergensfjord» ble bygget ved Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle i 1956 og var på 18739 grt med kapasitet for 878 passasjerer. Dagens «Bergensfjord» skal holde seg i høyst lokale farvann med rute mellom Halhjem og Sandvikvåg.

Det er gått snart syv år siden den første gassdrevne fergen, «Glutra», ble levert fra Langsten. Den gangen, som nå, heter det at NOx utslippene reduseres med 90%. En viktig forandring fra «Glutra» er plasseringen av LNG tankene som den gangen var plassert under bildekket, men nå på nybygget befinner de seg på tanktoppen. LNG cryogentank/gassystem er fra Cryo AB.

M/F «BERGENSFJORD»
Leveringen av alle fergene er blitt betydelig forsinket. Dette skyldes i vesentlig grad flom på Donau som førte til senere levering av skrogene, men også at rederiet ønsket visse forandringer som skulle imøtekommes. Opprinnelig leveringsdato var satt til 15. august som i juni ble utsatt med en måned, og så skulle det altså gå ytterligere vel to måneder. Og forsinkelser blir det på de fire andre også, og dermed klarer man ikke å få alle i rutefart fra 1. januar 2007.

Slik det ser ut nå, kommer tre ferger i drift innen den tid, to til Halhjem-sambandet og den tredje til den andre ruten Mortavika-Årsvågen. De fire neste fergene får navnene «Mastrafjord», «Stavangerfjord», «Fanafjord» og «Raunefjord».

Passasjerkapasiteten er på 536, og antallet personbiler er 212. På turen over Boknfjorden forbedres seilingstiden med kun 3 minutter, fra 25 til 22 minutter basis fergens 17 knop, mens den på Bjørnefjorden overfarten forbedres med hele 15 minutter til 37 minutter ved hjelp av en fart på 21 knop.

Fergeleiene måtte forøvrig bygges om for å kunne ta imot de nye fergene. Det viser seg imidlertid at fartøy og fergeleie ikke “passer i hop” når man prøvekjører strekningen…

M/F «Bergensfjord»
er klasset i DNV @1A1, R3, Car ferry B, E0, RP, CLEAN GAS, (NOR) Fartsområde 3 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
129,80 m
Lengde p.p.
122,40 m
Største bredde
18,70 m
Dybde i riss 2. dk.
6,15 m
Dybde i riss 3. dk.
9,20 m
Dypgående max. ca.
4,75 m
GT
ca. 4325
Pbe. kap.
212
Trailers
18
Pass. kap.
ca. 600
IMO nr.
9343091

De to LNG tankene er hver på 125 m3.

Totalt vil de nye Fjord 1-fergene sysselsette 120-130 sjøfolk.

Maskineri
Bergen gassmotorer ble tidligere levert til landinstallasjoner, men KV lean-burn gassmotorer for marine bruk ble introdusert for noen år siden. Og nybygget er utstyrt med to Bergen KVGS-12G4 hver med709b_120666627.jpg ytelse 2650 kW og to KVGS-16G4 hver på 3540 kW. Det oppgis at ved å brenne LNG reduseres CO2 utslippene per kWh med ca. 25% sammenlignet med dieselmotorer. NOx utslippene er som nevnt meget lave, og det er ingen SOx utslipp.

Fire Schottel SCD 2020 enheter utgjør propellanlegget, hver med ytelse 2750 kW. ABB har levert kraftsystemene bestående av generatorer, transformatorer, frekvensomformere og motorer. Servicefart er ca. 21 knop, og Naturgass Møre er leverandør av drivstoff til fergen.

Hjelpemaskineriet utgjøres av to Nogva Scania DI16/HCM-534F1 motorer hver på 450 kW, og nødaggregatet er av samme fabrikat. Shell har levert smøreolje.

Pumpeleveransen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft) har levert kompressorer og separatorer kommer fra RWO. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant kuldeanlegg, ventilasjonsanlegget er det Aker Yards Electro AS, HVAC som har stått for og Johansen Maritime har supplert sanitæranlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og kjelutrustning kommer fra Pyro.

Tomrefjord Rør og Montering har levert rørsystemer, sveisemateriell er fra Møre Sveisesenter, Vestsink har utført varmforsinking av rør og Rørtek har montert hydrauliske rør. Fresvik Produkt har levert kjøle-og fryserom. Slanger og kuplinger kommer fra GS-Hydro Norge, Brødrene Dahl har levert ventiler,rør og rørdeler og UV-filter er fra Tøssebro.

Brannsikkerhetsmessig har Autronica Fire & Security levert flexfog sprinklersystem til fergen. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.

Dekk
I redningsutstyret inngår MO
B-båt fra Norsafe og MES system samt brann- og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety.Glamox har levert lysarmaturer, og lanterner kommer fra Norselight. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Fergen er oppmalt med malingssystemer fra Internasjonal Maling. Under vannlinjen er det anvendt Intershield 300 og Intersleek 700, og over vannlinjen benyttet Intershield 300 og Interfine 979. Deler av overfaltearbeidet er utført av Vest Sandblåsing.

Bohamet har forsynt fergen med vinduer, vindusviskere er type Wynn og Dimo har levert hydraulikk. Schindler Stahl Heiser har levert heis, og evakueringsheis kommer fra Access. Malermestrene BMV har utstyrt fergen med keramiske fliser/gulvbelegg, og Guard dekksbelegg er fra PCS.

Møbelleveransene kommer fra R&M Ship Interior og VAD AS, Mare Safety har levert bysse- og kafeteriautstyr og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.

De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS, og Vassnes Consultants har levert I/O-liste og FMEA for Redundant Propulsion.

Det er ombord arrangert med ni doble lugarer for mannskapet.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er levert av Emil Langva AS og består blant annet av Furuno FAR-2117 og FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 navigator, Furuno Telchart, Furuno AIS, SART radar transponder, Furuno FM-8800 VHF og Tron TR-20 VHF.

*

Aker Yards, Søviknes skal i nær fremtid levere fergene med bnr. 150 og bnr. 149 til Fjord 1. Bnr. 157 er en PSV som bygges for Gulf Offshore med levering i mars, bnr. 152 et ROV fartøy for Geo ASA som kommer i mai, bnr. 153 er en PSV for levering i september og «Skandi Acergy» skal være klar innen utgangen av 2007.Våren 2008 skal bnr. 703 leveres til Dofcon og et søsterskip følger et år senere.

Hvilket skip bør få Ship of the Year-prisen på SMM i september? Send inn ditt forslag her.