”Olympic Zeus” benytter seg av Tess Hose Management system

Med Tess ombord

Tess er best kjent som landets ledende leverandør av slanger, kuplinger og tilhørende tjenester, men er også en betydelig leverandør av sveisemateriell, samt produkter for drift og vedlikehold. Kundegruppen Tess retter seg mot, er profesjonelle brukere innen industri, maritimt og offshore, entreprenørvirksomhet etc.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da Skipsrevyen regelmessig fokuserer på ”Drift og vedlikehold” samt ”Dekksmaskineri/løfteutstyr”, og når vi ser på det produktspekteret Tess fører, fant vi det aktuelt med en presentasjon av firmaet.
Det er har nå gått 42 år siden Erik Jølberg, som fortsatt er daglig leder, startet firmaet sammen med Olav Nygaard, og man kan trygt si at bedriften ”går på skinner”.
I 2009 omsatte de rundt 800 ansatte varer og tjenester for ca 1,9 milliarder, og økte resultatet med vel 26 prosent til ca 65 millioner kroner.
Som en kuriositet kan en nevne at bedriften Jølberg i sin tid kom fra, absolutt ikke ”går på skinner” for tiden. Erik Jølberg har en fortid i NSB. Det er ikke alltid ordtaket ”skomaker bli ved din lest” har gyldighet.
Stadig økende bruk av hydraulisk utstyr
Bruken av hydraulikk ombord i moderne skip øker stadig i omfang og kompleksitet. Dette gjelder både for drift av systemer, og for styring av systemer. Samtidig stiller denne utviklingen stadig større krav til en godt utbygget ”back-up” organisering fra leverandørens side, både når det gjelder reservedeler og service.
Blant de skipstyper som i spesielt stort omfang er brukere av hydraulikk/hydraulisk utstyr, er de nye og svært avanserte offshore-fartøyene.
Vi kan for eksempel ta for oss Olympic Shipping sitt AHTS/konstruksjonsskip ”Olympic Zeus”, som har 1142 hydrauliske slanger i drift. Mange av disse er i hva man kan kalle ”kritiske” posisjoner, og helt nødvendige for skipets drift og operasjon.
Selv om systemene er mest mulig standardisert, er det nødvendig med et sett på 159 slanger for å være sikre på å kunne holde driften i gang mens man venter på nye slanger etter eventuelle slangebrudd.

Farstad Shipping sier likevel, ifølge Tess Inform, at de absolutt er våkne for at de i fremtiden vil vurdere andre løsninger og at en mulighet vil være TESS Hose Management, og ferdig produserte reserveslanger.