«MAERSK GUARDIAN»

Fayard A/S har vært hovedansvarlig for arbeidsoppdraget med «Maersk Guardian», – et oppdrag som skal ha kostet rundt 300 millioner danske kroner. Etter et 94 dagers langt oppgraderingsopphold forlot riggen Hirtshals Havn den 31. juli 2011. Hensikten med oppgraderingen var å oppnå levetidsforlengelse på 10 år. Når man ser prisene som betales for nye rigger, kan man forstå at en investering av denne typen kan være vel verd.

For etter at Maersk Drilling nylig bestilte to ultra deepwater drillskip til total prosjektpris på $1,3 milliarder ved å utøve en opsjon, har selskapet nå investert totalt $3,8 milliarder (to jack-up rigger og fire boreskip).
I forbindelse med avgangen fra Hirtshals var fire fartøyer involvert i slepeoppdraget. I forhavnen ble «Stril Challenger» koblet på, og ute i Skagerrak startet «Normand Prosper» sitt oppdrag i forbindelse med riggforflytningen frem til posisjon for neste boreoppdrag på norsk sektor.
Administrerende direktør Jens Kirketerp Jensen, Hirtshals havn uttalte – Med «Maersk Guardian»s avgang fra havnen er det første havneopphold for offshore rigger i Hirtshals avsluttet. Vi har høstet mange erfaringer over de seneste måneder, og nå er vår oppgave å samle disse erfaringene og bruke dem til å styrke vår posisjon i forhold til å bli en havn som i fremtiden vil være naturlig å få serviceret og renoveret offshore rigger.
I tillegg til Fayard har flere bedrifter i området hatt oppdrag i forbindelse med oppholdet, slik som Marine Shaft, Viktor A/S, Nicon Industries og Wärtsilä Danmark.
Det har gått med noe slikt som 250.000 man/hours.

BOP
Hvem hørte ikke om BOP’en, eller Blow Out Preventer, i fjor sommer i forbindelse med “Deepwater Horizon” ulykken i US Gulf of Mexico. Nå er «MAERSK GUARDIAN» en jack-up rigg som har BOP ombord på selve riggen, og er dermed ikke direkte sammenlignbar med Transocean riggen der BOP var på brønnhodet på havbunnen. Men viktigheten av å ha en BOP som fungerer 100 prosent er udiskutabel.
«MAERSK GUARDIAN» har fått montert en state-of-the-art BOP produsert i USA av type Schaffer NXT BOP. Kontrollsystemet for BOP’en følgelig også nytt og er plassert i en ny Driller’s Cabin.

Texas-dekk
På utsiden av skroget under cantileveren er det installert to nye Texas-dekk, levert av Fayard, som kan senkes på hver side av selve boreområdet og fungerer som arbeidsdekk i forbindelse med installasjoner av brønnutstyr.
Av andre forbedringer kan nevnes ny kran, rørhåndteringsutstyr og forsterkningner. Ett av boligdekkene er blitt renovert der dobbeltlugarene er forandret fra køysengprinsippet til vendeseng, en forandring som er plassbesparende.
Et gjennomgående prinsipp er viktigheten av å kunne oppfylle forskjellige lands strenge krav, inkludert de norske.
Nicon Industries har vært underleverandør av stålkonstruksjoner på totalt over 300 tonn som har gått med til ombyggingen.
Det elektriske utstyret og systemene ombord har også gjennomgått omfattende oppgradering. Norisol har hatt isoleringsoppdrag på riggen, og Environ har levert nytt launchingsystem for livbåtene.

«MAERSK GUARDIAN»
beskrives som en “ultra harsh environment jack-up rig” og ble bygget i 1986. Classeselskap er Lloyd’s Register of Shipping.

Main particulars:

Derrick 84.6 X 90 X 9.5 m
Length of legs 157 m
Rated water depth 107 m
Rated drilling depth 7,620 m
Variable load 5,000 t, incl. hook load
Cantilever reach 16.8 X 4 X 4 m
Well control equipment 15,000 psi
Bulk mud capacity 229.4 m3
Bulk cement capacity 152.9 m3
Liquid mud capacity 6,303 bbls
Accommodation 100 persons

Også en annen jack-up rigg skal gjennom oppgradering; «Maersk Giant», også bygget i 1986.

DEL