Orskov Yard i Frederikshavn på Nord-Jylland. Her med to ankerhåndterere fra Siem Offshore i dokken.

Kvalitet til rett tid – En fleksibel mikroklynge i Frederikshavn

Orskov Yard i Frederikshavn har opparbeidet seg til å bli en av de største aktørene på reparasjoner og ombygginger i Skandinavia. Litt av hemmeligheten ligger i tilgangen på mange underleverandører i umiddelbar nærhet, noe som gir svært høy effektivitet og fleksibilitet. I perioden mellom 10. januar og 10. februar i år gjennomførte verftet vedlikehold og ombygging av konstruksjonsfartøyet M/S “Skandi Neptune”. I den sammenheng tok Skipsrevyen turen til Danmark for å få et innblikk i hvordan Orskov Yard opprettholder den sterke posisjonen blant reparasjonsverftene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 10. januar i år ankom M/S “Skandi Neptune” Orskov Yard i Frederikshavn for klassing og ombygging. Det DOF-eide fartøyet ble opprinnelig levert fra Brattvaag Skipsverft AS som kabellegger i 2001. Dette markedet tørket imidlertid raskt inn, og “Skandi Neptune” ble senere ombygd til konstruksjonsfartøy ved Bergen Mekaniske Verksted. Den gang ble fartøyet breddet flere meter og tilført omtrent 800 tonn stål. Det ble også montert en 140 tonns hivkompensert kran fra National Oilwell Varco på babord side.
Denne kranen ble nylig fjernet i Kristiansand. Orskov Yard klargjorde deretter et fundament på styrbord side for en ny 250 tonns kran, noe som krevde tilførsel av ytterligere 200 tonn stål som forsterkning. Monteringen av den nye kranen gjennomføres også i Kristiansand, og igjen av National Oilwell Varco.
“Skandi Neptune” har siden 2007 vært operert av Subsea 7 i Mexicogulfen, og var blant annet delaktig i arbeidet i tilknytning til Deep Water Horizon-katastrofen. Nylig inngikk DOF og Subsea 7 en ny treårs-kontrakt, og nå er altså skipets operative kapabiliteter forbedret, spesielt med hensyn til rov-oppdrag. Med ny kran kan “Skandi Neptune” operere på opptil 3.000 meters dyp.
Samtidig med ombyggingen fikk DOF gjennomført en 10-års klassing av skipet, som i seg selv er en omfattende jobb. Fra skipets inspektør ble Skipsrevyen fortalt at DOF føler seg godt ivaretatt ved Orskov.
Gode resultater
Orskov Yard har opparbeidet seg en svært sterk posisjon innenfor reparasjoner og ombygginger i Skandinavia. Verftet sysselsetter selv mellom 200 og 220 mennesker, og kan vise til god aktivitet gjennom finanskrisen. Adm.dir. Jeppe Ørskov, forklarer til Skipsrevyen at Orskov Yard har opprettholdt de økonomiske resultatene gjennom både 2009 og 2010. Dette er sterkt siden mange andre aktører har fått mer pressede marginer i samme periode. Selv om tidshorisonten i reparasjonsbransjen vanligvis er kort, ser ordreinngangen for 2011 allerede lys ut.
Mellom 70 og 80 prosent av kundeporteføljen ved Orskov Yard er norske aktører, hvilket betyr at en betydelig andel av oppdragene er knyttet til offshoretonnasje. En hypermoderne norsk offshoreflåte er godt nytt for verftet. Ørskov forteller at dette på ingen måte medfører noen problemer, bare mye arbeid. Komplekse reparasjoner og ombygginger er også i tråd med den generelle filosofien. Mens mer ordinære handelsfartøyer i økende grad dokkes i Øst-Europa, opererer Orskov Yard i det øvre sjiktet. Utover å tilby konkurransedyktig pris, fokuserer verftet mye på kvalitet og tid. Skipsrevyen blir forklart at når Orskov gir et anbud, er det med full sikkerhet om at det er tidsmessig gjennomførbart. For avanserte offshorefartøyer med skyhøye dagrater er tidsaspektet av største viktighet.
Når Orskov Yard har opparbeidet seg et så godt rykte, er det blant annet ved hjelp av god prosjektstyring og ansatte som kan trå til på kort varsel. Om nødvendig jobbes det 24 timer i døgnet, året rundt. Et annet aspekt som er sterkt medvirkende til gjennomføringsdyktigheten ved verftet, er den nære tilgjengeligheten av underleverandører.
Mikroklynge
Totalt sett var dokkingen av “Skandi Neptune” et omfattende oppdrag for verftet, og dette medførte bruk av en rekke underleverandører.
I noen tilfeller har Orskov Yard bare et døgn på seg før fartøyet er på plass i dokken. Har oppdraget i tillegg stort omfang, setter dette store krav til fleksibilitet. En rekke underleverandører har tilholdssted i umiddelbar nærhet til Orskov Yard, og dette må sies å være en stor fordel for gjennomføringen av de enkelte reparasjonene og ombyggingene.
Selskapene som er lokalisert i havneområdet i Frederikshavn leverer blant annet motoroverhaling, elektrikertjenester, ventilasjon, sprinklersystemer, radar, møbler, hydraulikk, stålkonstruksjoner, rengjøring, rørarbeid og brannslukkingsutstyr. I tillegg til dette er flere av de største klasseselskapene tilstede. Alt i alt fremstår derfor anlegget rundt Orskov Yard som en integrert mikroklynge.
Orskov Yard er imidlertid ikke alene om reparasjonsmarkedet i Skandinavia. Ørskov forklarer at verftet har stor konkurranse fra blant andre Westcon og GMC i Norge. Ved det familieeide Orskov Yard i Frederikshavn, satses det derfor knallhardt på alltid å være det beste alternativet for reparasjoner og ombygginger.