Eksempel på ferje som brukes i simuleringene.

Kurs i drivstoffbesparelse

EcoShip er et kurstilbud i regi av Sikkerhetssenteret Rørvik, som med sin innovative maritime miljøsimulator skal være et nyttig virkemiddel og et viktig bidrag til den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hensikten er at kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer og hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land.
Tredelt kurs
Kurset er tredelt, med egne spesifikke målsetninger. Første del gir en generell innføring i klimaforståelse, der målet er å øke kunnskapsnivået for å endre deltakernes atferd i retning av miljøvennlig kjøring.
Andre del gir en mer spesifikk maritim miljø- og klimakunnskap. Med hensikt om å redusere utslipp av klimagasser og miljøgifter, skal kursdeltakerne øke det spesifikke maritime kunnskapsnivået, samt endre holdninger og atferd ombord i retning av miljøvennlig, drivstofføkonomisk og sikker kjøring.
Tredje og siste del er praktisk anlagt. Gjennom simulatorkjøring skal økt kunnskap og endrede holdninger og atferd gi utslag i form av optimal fart for å minimalisere utslippene til luft, redusere kostnader og øke sikkerheten.
Samfunnsøkonomisk gevinst
Politikerne ber hver enkelt om å tenke miljø og klima, ta utfordringer, skape nytt og tenke nytt. Sikkerhetssenteret Rørvik mener å ha kommet politikerne i forkjøpet gjennom åpningen av denne miljøsimulatoren, som er den første i sitt slag.
I følge Sikkerhetssenteret Rørvik vil fartsoptimalisering for skip være det eneste tiltaket innen transportsektoren som samlet gir en samfunnsøkonomisk gevinst. Det estimeres en gevinst på nærmere kr 2800,- pr. tonn reduksjon av CO2. Når beregnet reduksjon av CO2-utslipp ved fartsoptimalisering for skip er beregnet til å være 97.000 tonn innen 2020, vil den samfunnsøkonomiske gevinsten være mer enn 270 millioner kroner, opplyses det.