MS Polar King. Arkivfoto.

Konkursrammet Rieber-skip leiet av DOF

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

GC Rieber  Shipping  ASA i Bergen  har  inngått  en  avtale  med  DOF  Subsea Norway AS i Bergen om en leiekontrakt på 100 dager for sitt konstruksjons/subseaskip MS «Polar King». 

Avtalen vil ha oppstart i april og inneholder opsjonsmuligheter for opptil fem ytterlige måneder. Skipet avsluttet i februar i år et certeparti med Technocean Subsea, et datterselskap i Reef Subsea-systemet i Bergen som er slått konkurs av sine eiere, oppkjøpsfondet Hitec Vision i Stavanger. MS «Polar King» har etter  tilbakelevering fra Technocean Subsea gjennomgått oppgraderingsarbeid ved Noryards BMV på Laksevåg i Bergen.

GC Rieber Shipping har krav mot det konkursbegjærte selskapet på 45 millioner kroner for forfalt ikke betalt leie for de to GC Rieber-skipene MS «Polar King» (reg.havn: Limassol)og MS «Polar Prince».(reg.havn: Bergen)  Sistnevnte gikk av kontrakt med Reef Subsea-systemet ved årsskiftet.

Opprinnelig var Reef Subsea-systemet et fellesforetak mellom GC Rieber Shipping og Hitec Vision som ble etablert i 2010, men Rieber solgte seg ut og Reef Subsea-selskapene var nå heleiet av to investeringsselskaper i Hitec Vision-systemet. GC Rieber Shipping solgte i fjor vinter sin aksjepost for 180 millioner kroner på kreditt. Inntil nå har oppgjøret, samt påløpte renter, uteblitt.

GC Rieber Shippings virksomhet  innen  offshore/shipping  omfatter eierskap i spesialskip,   høykvalitet   maritim  drift,  prosjektutvikling  og  industriell porteføljestyring   innen  segmentene  subsea,  is/support  og  marin seismikk. Selskapet har en unik kompetanse på  offshore operasjoner i værharde omgivelser samt design, utvikling og maritim drift av seismikkskip.

GC Rieber Shipping  opererer for tiden 13 avanserte spesialskip for definerte markeder  innen subsea,   is/support og marin seismikk, hvorav 11 eies av selskapet. I tillegg har selskapet ett  seismikkskip under bygging for levering våren 2015. Selskapet har hovedkontor i Bergen med et eget driftsselskap i Yuzhno-Sakhalinsk (Russland).