Kongsberg lanserer digital plattform

Matt Duke, Vice President Digital Platform - Maritime i Kongsberg Digital. Foto: Andrea Bærland

Kongsberg Digital (KDI) lanserte mandag Kognifai, Kongsberg Gruppens nye digitale plattform.

De ulike selskapene i Kongsberg Gruppen har siden 2014 jobbet med å fusjonere teknologi og kunnskap, for å skape Kognifai, konsernets svar på digitaliseringsbølgen som treffer alle sivile industrier.

Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital. Foto: Andrea Bærland
Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital. Foto: Andrea Bærland

Kognifai-plattformen vil tilby et stort utvalg av Kongsbergs egne applikasjoner, i tillegg til å åpne opp for programmer laget utenfor Kongsberg-systemet. Med en software-as-a-service tilnærming vil kundene få mulighet til å abonnere på programvare når de har behov for det. 

Samarbeid med tredjepart

Administrerende direktør i KDI,  Hege Skryseth, forklarte fra scenen at målet med den skybaserte plattformen — som beskrives som et økosystem — er å hjelpe kundene til å skape verdier ut av egne data.

– Det er viktig å understreke at det fortsatt er kundene som eier sine egne data, men om vi i partnerskap kan bruke dataene til å skape noe av verdi har vi nådd vårt mål, sier Matt Duke, Vice President Digital Platform – Maritime til skipsrevyen.no.

Kognifai vil også gi digitale start-ups en ny arena å vise seg frem i.

– Kongsberg Gruppen har de senere årene gjort en del strategiske oppkjøp. Med Kognifai slipper selskapene å bli kjøpt opp, ved å inngå partnerskap vil små start-ups få mulighet til å bringe sine produkter til markedet, kvalitetssikret av Kongsberg, sier Duke som ser frem til å kunne lansere flere partnerskap i løpet av året.

DEL