Kleven skal bygge for Hurtigruten

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I en pressemelding opplyser Hurtigruten at selskapet signerer intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip ved Kleven. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

– Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen hadde all grunn til å smile under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen.

Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.

Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.

Passjerkapasieten blir ca. 600 og antall lugarer ca. 300. Skipene får lengde på 140 m. Skroget blir isforsterket.