Strand Senior. Foto: Karstensen Skibsværft

Karstensens bygger ny «Strand Senior»   

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Nye «Strand Senior» vil bli langt mer miljøvennlig i drift enn sin forgjenger. Det opplyser administrerende direktør i Strand Havfiske AS, Janne-Grethe Strand Aasnes til skipsrevyen.no.

Strand Senior AS og Karstensens Skibsværft har inngått kontrakt om design og bygging av en 75 meter kombinert snurper/tråler. Det er fartøyet «Strand Senior» som ble bygd i 1999 som skal erstattes med det nye fartøyet. Rederiet er tilfreds med å ha kommet i mål med en avtale med Karstensens Skibsværft, og ser fram til å komme i gang med bygging.

- Det er mye som skiller den nye senioren fra den gamle. Den gamle hadde kraftigere motor, men dertil også høyere drivstofforbruk. På den nye har vi vektlagt en mer energieffektiv båt. Videre er denne båten større enn den gamle som faktisk blir 20 år når vi får levert den nye, sier Aasnes til skipsrevyen.no.

Hun legger til at det er på tide å skifte ut båten selv om den er godt vedlikeholdt og nok kunne gjort seg i mange år fremover. Den gamle blir etterhvert lagt for salg.

Karstensens Skibsværft setter stor pris på den tillit Strand Havfiske AS har utvist. I likhet med de øvrige pelagiske fartøy som verftet har under bygging til rederier i Skotland, Irland, Sverige og Danmark, er også nye «Strand Senior» av Karstensen design.

- Vi har hatt en prosess der både norske skipsdesignere og skipsverft har priset en båt til oss. Det er  mange interessante alternativ blant dem som også kan konkurrere. Vi valgte Karstensen på grunn av pris og kvalitet, men også på grunn av designet deres. Karstensen har i alt 13 pelagiske trålere i ordreboken de neste tre årene. De har spesialisert seg på pelagiske fiskefartøy, og det drar vi jo fordeler av både på pris men og ved at vi får hente av deres erfaring i designet på båten, forklarer Aasnes.

Design, innredning og arrangement er blitt til i et godt og nært samarbeid mellom Rederi og Verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og en har lagt spesielt vekt på å tilrettelegge for gode arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. I tillegg til dette er det lagt stor fokus på skrogets utforming, og optimalisering i forhold til Strand Seniors driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig drivstoff forbruk. I tillegg utrustes fartøyet med varmegjenvinnings anlegg fra alle motorer, LED belysning, elektriske vinsjer, samt flere tiltak for å sikre lavest mulig energi forbruk.

Sikkerhet og arbeidsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedekket er gjort tett med vanntette skipssider. Dette øker sikkerheten, og fribordet økes med nærmere 3,0 m. Fremdriftsanlegget vil bestå av Wärtsiläs nye 8V31 hovedmotor på 4880 kW, montert på et 2-speeds gearanlegg med variabelt turtall på propell. Den nye serien motorer fra Wartsila har svært lavt drivsstoff forbruk og derav lavere utslipp. Wartsila og Strand Rederiet har hatt et langt og godt samarbeid, og begge parter setter pris på at en viderefører dette samarbeidet.

Skroget skal bygges i Polen. Nye «Strand Senior” skal leveres i Februar 2019.

Hoveddimensjoner

Lengde: 75,00 m

Bredde: 15,30 m

Dybde: 9,20 m