Isbryteren «Kronprins Haakon» sjøsatt

KLIPPET SNOREN: Rektor Anne Husebekk, UiT (t.v.), direktør Jan-Gunnar Winther, Norsk Polarinstitutt og direktør Sissel Rogne, Havforskningsinstituttet klippet "snoren" som bestod av tynne kabler. Foto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk Polarinstitutt Foto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk Polarinstitutt

Norges nye polare forskningsskip «Kronprins Haakon» bygget av Fincantieri ble sjøsatt ved verftet i Mugiano (La Spezia) i Italia mandag denne uken.

Det isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» skal operere i polare farvann, og vil være en av de mest avanserte isbryterne i verden. Fartøyet skal kunne overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning i disse områdene på en trygg, miljøvennlig og forutsigbar måte.

– Det er en drøm av et fartøy som gir så mange gode muligheter til å prøve ut ny teknologi og drive god forskning, sier direktør for Havforskningsinstituttet Sissel Rogne til skipsrevyen.no

_FIL5091
Det nye forskningsfartøyet har isbryterklasse PC3 og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider.

Med en bruttotonnasje på ca 9000 tonn, lengde på 100 meter bredde på 21 meter, vil fartøyet være i stand til å huse 55 personer i 38 lugarer – forskere, studenter og mannskap. Hangaren i baugen vil ha plass til to helikoptre og bli utstyrt med kompleks instrumentering til undersøkelse av morfologi og geologien i havbunnen, opplyses det i en pressemelding

– Fincantieri og norske skipsfolk har jobbet side om side. Våre folk roser det gode arbeidet byggeverftet har gjort. Vi gleder oss til å få denne båten som i all beskjedenhet vil bli et av de mest avanserte forskningsfartøyene, vi har, sier Rongve viderere til skipsrevyen.no   

Isbryteren som er designet av Rolls-Royce vil ha marsjfart på 15 knop og være i stand til å gå gjennom istykkelse på en meter. Skipet har planlagt ankomst Norge til høsten for sluttutrustning, og sytti prosent av alt utstyr og instrumentering vil komme fra norske leverandører, skriver Norsk Polarinstitutt i sosiale medier.

Planlagt leveranse er ved utgangen av 2017. Norsk Polarinstitutt vil være skipets eier. Havforskningsinstituttet skal stå for driften, og Universitetet i Tromsø vil være største bruker.

Seremonien ble fulgt, blant annet av Jan Gunnar Winther, direktør ved Norsk Polarinstitutt, ved Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet, ved Anne Husebekk, rektor ved Universitetet i Tromsø og ved Angelo Fusco, Senior Vice President marinefartøyer Business Unit og Italia Business Unit av Fincantieri.

_FIL5085
Om skipet

  • Isbryter PC 3-klasse: Helårig operasjon i isfylte farvann
  • Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
  • Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
  • Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
  • Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
  • 100 meter langt og 21 meter bredt
  • Kostnad: 1,4 milliarder kroner