Etter flere års arbeid i FNs sjøfartsorganisasjon IMO, har Norge fått gjennom nye internasjonale retningslinjer for stabilitet for ankerhåndteringsskip. Bildet viser Turid Stemre og Anders Mathisen. Foto: Kari Stautland, Sjøfartsdirektoratet

Internasjonalt gjennomslag for nye retningslinjer

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter flere års arbeid i FNs sjøfartsorganisasjon IMO, har Norge fått gjennom nye internasjonale retningslinjer for stabilitet for ankerhåndteringsskip.

Som følge av Bourbon Dolphin-forliset i 2007 innførte Sjøfartsdirektoratet en rekke tiltak for å bedre sikkerheten for ankerhåndteringsfartøy, blant annet krav til stabilitet.

I 2010 tok den norske delegasjonen til IMO (International Maritime Organization), initiativet til å sette dette på dagsorden internasjonalt.

– Før Bourbon Dolphin-ulykken hadde man ikke spesifikke internasjonale stabilitetskriterier for ankerhåndteringsoperasjoner. Vi håper at de nye retningslinjene vil føre til økt oppmerksomhet rundt faremomentene knyttet til slike operasjoner, sier seniorrådgiver Turid Stemre, som er leder for den norske IMO-delegasjonen.

De nye stabilitetskriteriene blir del av IMOs International Code on Intact Stability. Endringene vil komme som retningslinjer, ikke obligatoriske krav. Disse kan likevel bli gjort gjeldende gjennom nasjonal lovgivning.

– Selv om det ikke er bindende, ser vi at retningslinjene i stor grad blir fulgt opp av aktørene. En endring i form av obligatoriske krav ville vært vanskeligere å få gjennom, da det ville endre strukturen i IMOs International Code on Intact Stability. Det ville også høyst sannsynlig medføre at endringene bare ville bli gjort gjeldende for nye skip, noe som ikke er ønskelig, sier Stemre.

– Hovedbudskapet i stabilitetskriteriene er at man skal kunne dokumentere hvor store krefter båten kan håndtere ved ankerhåndtering, forteller Anders Mathisen. Han er senioringeniør ved Sjøfartsdirektoratets underavdeling for lasteskip, og deltok i den internasjonale arbeidsgruppen som utarbeidet de nye retningslinjene, som ble vedtatt i IMOs underkomite for skipsdesign og konstruksjon i februar.