Haugesund forsterker posisjonen som utdanningsby

Ved Simsea i Haugesund investeres det omkring 30 millioner kroner i nytt utstyr for å kunne tilby verdensledende simulatorteknologi. Deltakerne vil få muligheten til å gjennomføre fullskala trening og testing av en rekke marine operasjoner, med spesiell vekt på offshorefartøyer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er et utvalg aktører, mer eller mindre lokale, som står bak satsingen. Rederiene Knutsen OAS Shipping, Eidesvik Offshore, Solstad Offshore og Østensjø Rederi har som eiere av sikkerhets- og beredskapsopplæringssenteret ResQ, nærmere halve eierandelen i Simsea, mens DOF, Kongsberg Maritime, HSH og Rogaland Fylkeskommune eier resten.
Direktør i Simsea, A. Rune Johansen, forteller til Skipsrevyen at det ikke bare er eierne av Simsea som skal benytte det nye simulatorsenteret. Det blir full kommersiell satsing, og på bakgrunn av utsiktene i dag ser Johansen positivt på å utnytte senterets kapasitet på 2000 deltakere årlig fullt ut.
Fullskala simulering
Når Simsea er på plass i de nye lokalene, tilbys det en høyteknologisk simulator som tillater fullskala testinger og simuleringer av komplekse operasjoner. Johansen fremhever blant annet muligheten for å simulere IMR-operasjoner, hvilket blir første gang i Norge.
Simsea bygges opp rundt seks forskjellige simulatorer med ulik funksjonalitet. Den største simulatoren er tilhørende Høgskolen Stord/Haugesund, men benyttes av Simsea. Denne har seks, om kort tid syv, broer.
OSV-simulatoren er utstyrt med én 360 graders bro og én konvensjonell foroverbro. Simsea skal også tilby en dedikert kransimulator, hvor det blir mulig å gjennomføre kranoperasjoner både ombord skip og rigger. Videre skal det tilbys ROV-simulator, bøyelastersimulator, samt en DP-simulator. Johansen forteller til Skipsrevyen at Simsea vil kunne tilby omtrent 20 forskjellige kurs.
Et unikt aspekt ved Simsea sitt nye simulatoranlegg, er at det åpnes for trening på samhandling. Dette er svært viktig for uttesting av prosedyrer og/eller utstyr i forkant av en større kritisk operasjon, eksempelvis der det samtidig kjøres kranoperasjoner og arbeid på havbunnen, alt mens skipet ligger på DP.
Forsterker posisjonen

Etterspørselen tror Johansen vil komme fra blant annet offshorerederier, undervannsentreprenører og oljeselskaper. Men også andre innenfor deep sea og short sea-segmentet, samt Kystverket kan dra nytte av kursene som tilbys. Graden av fleksibilitet i det nye simulatorsenteret, vil uansett tillate et svært bredt spekter av operasjoner som vil være relevante for svært mange aktører i markedet.