Gode erfaringer etter halvt års drift

KV Barentshav
Kystvaktens erfaringer med KV Barentshav er svært positive etter at fartøyet har vært i tjeneste i et halvt år. Fartøyet som er designet av Wärtsilä Ship Design, og bygget av Kleven Maritime ved Myklebust verft, er verdens mest miljøvennlige kystvaktskip.

– Vi lager spesialfartøy for alle, inkludert Kystvakten. Vi har hatt god dialog med dem og rederiet for å tilpasse oss de ønsker og krav de har stilt til design underveis. Det er hyggelig med gode tilbakemeldinger etter at Kystvakten har fått en del driftserfaring med fartøyet, sier Tor Henning Vestbøstad i Wärtsilä Ship Design.

Barentshav-klassen er bygd på samme, optimale skrog som ringnotbåten Libas, utviklet for å ha gode fartsegenskaper og lett og rasjonell drift.

– Vi er godt fornøyde med båten, og vi har fått prøvd den ut i ulike kondisjoner. Erfaringen så langt er at fartøyet har vist svært gode sjøegenskaper, forteller skipssjef Alf Borgund på KV Barentshav

Se omtale av KV Barentshav

KV Barentshav har to motorsystemer, et dieselmekanisk og et gasselektrisk. Disse systemene kan brukes hver for seg eller i kombinasjon med hverandre. Ved hastighet opp til ca. 12 knop kan KV Barentshav kjøre gasselektrisk. Generatorer drevet på LNG forsyner da en elektromotor som er tilkoblet giret. Dette gir god fleksibilitet og lave miljøutslipp. Dersom mer kraft trengs kan man bruke dieselmotoren, eller begge systemene samtidig dersom det er behov for maksimal hastighet. Skipet er 93,2 meter langt og har en marsjfart på 15-16 knop, men gjør 20 knop med begge motorsystemene i drift.

Kleven Maritime, som har stått for byggingen av KV Barentshav, mener Barentshav-klassen er et stort fremskritt for den norske kystvakten.

– Vi er stolte av leveransen av verdens mest miljøvennlige kystvaktfartøy. Myklebust Verft, som er det verftet i Kleven Maritime som har levert KV Barentshav, er å regne som spesialist på kystvaktfartøy, etter en rekke leveranser. Men Barentshav-klassen er den mest avanserte fartøyklassen, med framtidsrettet og miljøvennlig teknologi. På den typiske operasjonsmodusen med fart rundt 3-4 knop, er drivstoff-forbruket ekstremt lavt. Gassmotorene er rett dimensjonerte og derfor svært effektive brukt på denne måten, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven Maritime.

Det andre skipet i Barentshav-klassen, KV Bergen, som forøvrig Skipsrevyen har fyldig omtale av i utgave 1/2010 og på våre nettsider tirsdag 16.mars, leveres om kort tid. . Mens KV Sortland skal leveres til sommeren. De tre fartøyene er innleid til Kystvakten for 15 år fra Remøy Management.

DEL