God timing for “seilere”

Med dagens bunkerspriser skulle man tro at timingen med SkySails måtte være ideell. Det heter seg at man ved hjelp av denne teknologien kan spare opp til 50% av bunkersutgiftene, og hvem vil vel ikke det?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

SkySails mener selv at systemet vil revolusjonere shippingindustrien og fremhever naturligvis miljøvennligheten – uten at vi tror at det spiller stor rolle når et rederi skal ta beslutningen om utprøving av seilsystemet, bortsett fra noen få idealister.

Det skulle ta fem år å få satt systemet virkelig på prøve. Men neste år er det klart, for Beluga Shipping i Bremen er det første rederiet som skal prøve ut teknologien på et lasteskip. Belugas skip på 140 meter lengde er av typen multipurpose lasteskip og får montert SkySails SKS 160, og skipet får navnet «Beluga SkySails». Båten skal leveres ex yard neste år, ..and the demonstration may begin .. Beluga opererer forøvrig en flåte på 28 skip med spesiale innen heavy lift sektoren.

Under ledelse av Oltmann Gruppe skal SkySails på jakt etter euro 8,05 millioner. Samtidig skal SkySails’ salgs og service nettverk etableres. Hittil har 90% vært finansiert av investorer.

5000 kW
SkySails systemet kan leveres med ytelse opp til 5000 kW, og bunkerskostnadene reduseres med mellom 10-35% avhengig av vindforholdene. Ved optimale vindforhold kan forbruket reduseres med opp til 50%, heter det. Systemet er et hjelpeanlegg, og det er altså ikke snakk om ren fremdrift basert på seil.

Systemet består av en “towing kite” og et vindoptimalisert routing system. Systemet festes til skipet med et slepetau, og seilet og skipet blir på en måte separert fra hverandre, idet ingen master er involvert. Nær sagt alle lasteskip kan utstyres med systemet, ifølge selskapet.

Systemet er designet for operasjon med vindstyrke mellom Beaufort 3 og 8. Ved vindustyrke under B3, kan ikke systemet settes i drift, men det kan trekkes inn. SkySails opererer i høyder mellom 100 og 300 meter der vinden sies å være mer stabil og sterkere. “Towing kite” kan navigeres dynamisk og kan fly i 8-tall, heter det og på den måten hente mer kraft ut av vinden. SkySails fremdriften opererers helautomatisk ved hjelp av autopilot, og systemet trenger derfor ikke ekstra mannskap ombord i skipet.

Ulempene
Men det er ikke bare fordeler. Systemet kan for eksempel ikke brukes når skipets kurs er direkte imot vindretningen, og som nevnt ovenfor, kan heller ikke brukes når vindstyrken er for lav. Systemet bør heller ikke brukes i områder med stor trafikk.

Kostnadsmessig hevdes det at per kW koster SkySails bare 1/3 av et konvensjonelt dieselmaskineri.

SkySails Gmbh & Co. KG ble etablert i Hamburg i 2001 og har 22 ansatte, hvorav de fleste er ingeniører.