Gammelt Kystverk-fartøy bygges om for avlusing

Daglig leder Karl Ove Eines foran sin nye båt, "Lautus" (Ex. Vestfjord). Foto: Pure Shipping

Smølarederiet Pure Shipping har gått til innkjøp av det tidligere Kystverk-fartøyet «Vestfjord» og dermed doblet flåten siden oppstarten våren 2016. Det fremgår av en pressemelding fra rederiet.

Fartøyet som er 31 meter langt og åtte meter bredt, skifter navn til «Lautus» og bygges om ved Båt- og Oppdrettservice på Averøy. Verftet har tidligere bygget om Pure Shippings første fartøy, «Laugar», fra brønnbåt til avlusingsfartøy. «Laugar» er nå tilbake ved verftet for å bli utstyrt med en ekstra avluserlinje.

Les også: Nytt liv til gammel brønnbåt

«Lautus» får oppgradert hjelpemotor og tre linjer med FLS Avlusersystem. Båten får et mannskap på åtte, med fire på hvert skift.

– Båten er tatt veldig godt vare på og er i topp stand. For oss var dette et veldig godt båtkjøp til en fornuftig pris. Båten har ikke vært i bruk det siste året og trenger noe oppgradering, samt ombygging til vår bruk. Vi satser på at vi er i drift i løpet av mai og er klare til lusetrykket øker, sier daglig leder Karl Ove Eines i meldingen. 

Går langs hele norskekysten

Bakgrunnen for kjøp av båt nummer to er at selskapet de siste månedene har landet en lang rekke kontrakter med både små og store oppdrettsselskaper fra Bergen i sør til Lofoten i nord. En god del av båtens kapasitet er allerede booket.

– «Laugar» skal gå lokalt, mens «Lautus», som er en noe større båt, skal gå i et større område. Den nye båten muliggjør at vi kan operere langs hele norskekysten. For oss betyr det tilgang til et større marked når det gjelder lusebehandling, forklarer Eines.

Selskapets fartøy "Lautus" og "Laugar" side om side. Foto: Pure Shipping
Selskapets fartøy «Lautus» og «Laugar» side om side. Foto: Pure Shipping

«Lautus» skal også benyttes som opplæringsbåt for avluserleverandøren Flatsetsund Engineering som skal disponere to lugarer.

– Vi håper og tror at dette er starten på noe som kan bli enda større. Jeg tror ikke vi skal ha flere avlusningsfartøy med det første, men gjerne flere båter. Vi har lyst til å bli større og kanskje være en litt mer helintegrert kjede der vi kan ha alt fra klekkeri til matfiskproduksjon og slakteri. Da hører både brønnbåter, servicebåter og avluserbåter naturlig med for at vi kan være selvhjulpen i alle deler av vår produksjon, sier Eines om fremtiden.

 

DEL