Med 46.000 timer på telleren tolereres litt “svetting” fra motoren.

Gammel sliter ble erstattet

Da Arve Nygård fra Rørvik sist høst skiftet ut motoren i sjarken "Grimsholm", var det en trofast gammel sliter med 46.000 timer på telleren som ble "pensjonert".

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Motoren av type MAN D 2566 ME hadde stått i båten siden den var ny i 1980, men fungerte fortsatt helt fint og hadde ingen kjente "skavanker". I følge Nygård, som har hatt båten i fire år, er det bare skiftet eksosmanifold. Utover dette er det bare vanlig servicearbeid som har vært utført.
Da Nygård likevel valgte å gå til det skritt å skifte den ut, er det med bakgrunn i at han driver fiske langs en værhard kyst fra Trøndelag til Finnmark, og at han må ha utstyr det kan stoles på. Et motorhavari i disse farvannene kan i verste fall være fatalt.
Motoren som ble montert i “Grimsholm” var en moderne versjon av den opprinnelige motoren, og har typebetegnelse MAN D 2866 TE.
Øyvind Alvern i Mancraft, som både har levert den nye motoren og fått inn den gamle, mer enn antyder at det kunne vært spennende å åpne den gamle "sliteren" og kontrollere tilstanden.
Kanskje blir den ikke pensjonist likevel? Kanskje dukker det opp en annonse ;"Pent brukt Man 2566 ME. Som ny. Har kun gått 46.000 timer".