FSU «HEIDRUN B»

– fra Samsung til Statoil

Svære dimensjoner på FSU’en. Foto: Samsung / Statoil
Svære dimensjoner på FSU’en. Foto: Samsung / Statoil

Floating storage unit «HEIDRUN B» ble levert fra fra Samsung Heavy Industries Co. Ltd., Koje Shipyard, Sør-Korea til Statoil Petroleum AS den 11. mars 2015 som verftets byggenummer 2067.

Kontrakten for et permanent lagerskip for Heidrun-feltet i Norskehavet ble inngått i september 2012. Det het seg den gangen av avtalen hadde en estimert verdi på US$230 millioner, og det var opsjoner for ytterligere to enheter, – og videre at det nye lagerskipet skal erstatte dagens bøyelastesystem.

Anders Opedal, direktør for Prosjekter i Statoil, uttalte da – #Tildelingen er gjort i konkurranse med pre-kvalifiserte skipsverft i verdensklasse, hvor Samsung presenterte det beste totaltilbudet som ivaretok Statoils krav om HMS, kost og kvalitet.”

Selv skrev vi i Shipbuilding Norway 2012 vedrørende tildelingen:

“… Registering the many very high value orders which have gone to Far Eastern yards this year for building rigs, FPSOs and other highly advanced offshore related units, one must be allowed to wonder if Norwegian yards could have been amongst the contenders for this type of business. Is it unthinkable that Statoil could have given the order for construction of a permanent floating storage unit (FSU) for the Heidrun field in the Norwegian Sea to a Norwegian yard? …”

Samsung verftet er forøvrig blitt valgt av Statoil ved flere anledninger. Valemont-dekket er blitt behørig omtalt (verdi ca. $412,4 milioner), og en kontrakt for to “large-scale jack-up” rigger til total pris cirka $1,3 milliarder endte også opp hos Samsung.

Heidrun-feltet

er bygget ut med en flytende strekkstagplattform i betong og har vært i produksjon siden 1995. Oljeeksporten fra feltet har siden oppstarten vært utført ved hjelp av et bøyelastesystem med to bøyer og spesialtilpassede fartøy. Dette systemet nå er klart for utskifting grunnet lavere oljeproduksjon og alder på skytteltankerne.

FSU «HEIDRUN B»

Skipet vil bli koblet til en bøye, og oljen vil bli transportert videre (hittil til Mongstad) ved hjelp av shuttletankere. Lagerskipet vil bli permanent bemannet, og har en forventet levetid på 30 år. Med lagerskipet på plass blir forbindelsesoperasjonene fornyet med et mer effektivt og robust system.

OSM Offshore AS er manager for skipet i henhold til en 6-års avtale, med mulig forlengelse i inntil 13 år. Skipet har Trondheim som registreringshavn.

FSU «HEIDRUN B» er klasset i DNV GL med notasjoner ✠OI, Ship-shaped, Oil Storage Unit (N), STL, HELDK-SH, CRANE(N), E0, F-AMC, CCO, VCS-3, HMON(A2,G5,L7,S1), CLEAN DESIGN, OFFLOADING, POSMOOR-ATA, FMS, BIS.

Hoveddata:

(alle tall “cirka”)

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………. 250,12 m

Lengde b.p.p. …………………………………………………………………………………………. 228,10 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 46,00 m

Bredde extreme ……………………………………………………………………………………….. 60,00 m

Dybde ……………………………………………………………………………………………………. 26,60 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………… 18,20 m

Lagerkap. olje …………………………………………………………………………………….. 850.000 fat

DW ……………………………………………………………………………………………………… 143.005 t

GT …………………………………………………………………………………………………………… 91153

Ballast cap. ………………………………………………………………………………………….. 77503 m3

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9678123

Maskineri

Hovedmaskineriet består av fire Wärtsilä 9L32 dieselgeneratorer og en hjelpegenerator type Wärtsilä 8L20. Nødgenerator er type Cummins KTA50-D(M). I kjelutrustnngen inngår to SAACKE VKK FMB-VF-6/7 enheter. Til assistanse med manvøreringen har skipet to Rolls-Royce Oy UUC 305 FP azimuth thrustere.

Wärtsilä har levert inert gas systemet (type Moss) og pumper (Hamworthy), inkludert 38 deepwell lastepumper (Svanehøj) Inert gass opprettholder oksygeninnholdet for tankatmosfæren under 8 prosent for å forhindre selvantennelse.

DEL