Drillship “West Auriga” skal leveres første kvartal 2013. Illustr.:Seadrill

Fredriksen-spheren med nye kontraheringer

Med få dagers mellomrom kom nyhetene om bestilling av nybygg innen LNG- og offshoresektorene av Golar LNG henholdsvis Seadrill. Og det er ikke akkurat småpenger det koster å bygge disse typene skip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Golar LNG Limited (Golar) plasserte en ordre for fire 160.000 m3 LNG carriers ved koreanske Samsung Heavy Industries Co Ltd. Disse skal leveres fra verftet i 2013 med tre enheter og den siste i 2014. Total pris for de fire skipene er cirka $800 millioner.
Golar har i tillegg sikret seg en opsjon på ytterligere fire skip for levering fra 2013 og fremover. Rederiet har også opsjoner om å inkludere isforsterkning/winterisation av skipene og regasification utstyret.
Nybyggkontrakten ble opprinnelig gjort av Golars største aksjonær, World Shipholding, og Golar har så overtatt kontraktene basert på de opprinnelige kontraktsbetingelsene.
LNG carrierne skal leveres med dual fuel dieselelektrisk fremdriftsmaskineri som vil være betydelig mer økonomisk enn dampturbiner. Miljøutslippene vil også bli lavere med denne typen maskineri.
Styreleder John Fredriksen uttalte i en kommentar: – The supply/demand balance for LNG shipping looks increasingly attractive. It is clear from the continued strong global LNG demand and supply growth that a significant amount of new infrastructure, including shipping, will be required over the coming years. The relatively early delivery dates and the option package make this an attractive deal for Golar. Samsung’s experience and ability to build FSRU’s further strengthens the investment case.
Egenkapitalfinansieringen av nybyggene er sikret gjennom fonds fra initial public offering av Golar LNG Partners.
Stopper ikke med det
Golar arbeider med flere andre prosjekter med det som mål å øke nybyggingsprogrammet for tidlige leveringer. Selskapet mener at det er sannsynlig at shipping markedet vil styrke seg de kommende årene. Golar vil vurdere flere alternativer for beskjeftigelse av skipene, slik som spot trading, oppdrag innen Golar Commodities for egne laster, joint ventures med for eksempel avskipere av LNG og mulige long-term time charters med tredje part.
Seadrill ordren
Også her er det snakk om tidlig levering fra skipsverftet Samsung i Sør-Korea. Ordren er for et ultra-deepwater drillship med levering i tredje kvartal 2013, og kommer i form av utøvelse av en opsjon. Prisen for riggen estimeres til cirka US$600 millioner og inkluderer prosjekt management, drilling og handling tools, reservedeler, renter og operasjonsforberedelser.
Den nye riggen er av samme konstruksjon som de to boreskipene som Seadrill bestilte fra Samsung i november 2010 med forbedret dyptvannskapasitet og større innkvarteringskapasitet sammenlignet med eksisterende boreskip. Enheten har dynamisk posisjonering og kan operere på vanndyp opp til 12.000 fot med “hook load capability” på 1.250 tonn.
Riggen er utsytrt med “seven ram configuration of the BOP (Blow Out Preventer) stack”, og det satses på operasjon i utfordrende områder som Gulf of Mexico, Brasil og Vest-Afrika. Den blir utstyrt med 165 tonns heave compensated kran som gjør den i stand til å foreta løft på sjøbunnen på dyp opp til 3.000 meter.
Seadrill har samtidig sikret seg utsettelse av opsjonstidspunktet for bygging av et syvende drillskip siden 2008 ved Samsung. Selskapet har imidlertid foreløpig ingen klar plan om å erklære denne opsjonen, noe som blant annet vil være avhengig av markedsutviklingen innen dyptvannssektoren.
Alf C Thorkildsen, Chief Executive Officer of Seadrill Management AS, uttalte: – The decision to add another ultra-deepwater newbuild to our modern fleet is based on the recent improvement in market outlook for ultra-deepwater units, with significantly more tender activities. The new drillship has an attractive delivery window, a favorable construction price and payment schedule and an equipment specification list that will meet our customers’ future needs. We have had excellent experience with the Samsung yard and this design, and are confident that the unit will be delivered on time and budget once again.
– The strengthening of Seadrill’s equity basis through the recently announced bond conversion creates financial flexibility for growing the company further without raising additional equity. The current long-term dayrates give a healthy return on the investment, with further upside if the market strengthens as a result of the strong trend in the oil price. The project will based on current day rates and anticipated financing increase Seadrill’s dividend capacity going forward. The ordering of the new drillship further confirms Seadrill’s commitment to remain a growth company, with the target of reaching US$3 billion in EBITDA in the coming years.