Geowave Endeavour omtalt i 4/2008

Fra skrog til ..?

I februar kom meldingen om at Bergen Group hadde fullført salget av bygninger, anlegg, utstyr og varelager tilhørende skrogverftet i Landskrona til Öresundsvarvet AB. Dermed var man tilbake til situasjonen fra før 1982 (og før shippingkrisen satte inn for alvor) med de to verftene samlet igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En slik utvikling hadde vært under oppseiling en tid. For allerede i november 2009 ble en slik løsning omtalt i media. Det ville føre til at Öresundsvarvet kunne disponere over 155.000 m2 grunn og 35.000 m2 med haller. Og kjøpers planer var under utvikling siden Landskronavarvet hadde utstyr som kunne brukes til så mangt, – i tillegg til reparasjonsvirksomhet. Stålkonstruksjoner, inkludert til vindkraft, er ett område, og kanskje kan det til og med bygges nye skip.
Nå er det en realitet, og i første omgang er det snakk om økning av dokkingsvirksomheten for å møte behovene for de mange nye skipene som kommer ut på markedet. Samtidig undersøkes det hvilken annen form for produksjon hallene kan brukes til.
Kjøpet betyr at Öresundsvarvet kan ta imot betydelig større fartøyer til reparasjon og ombygging. Verftet har måttet forholde seg til max lengde på 196 meter (x 34m x 7m), men med disposisjon over Landskronavarvets dokk kan skipene være opp til 240 meter lange. Det blir dessuten antydet at det planlegges å bygge nok en tørrdokk etter at mulighetene for finne en passende flytedokk ikke har ført frem.

Nå er det imidlertid fremtiden som gjelder. Verdensflåten øker stadig, og er man dyktig og konkurransedyktig, skulle mulighetene være til stede for videre vekst for Öresundsvarvet.