Ferdigstiller installering av avlusere på supplybåt

Det installeres to linjer med Optilice med en avlusingskapasitet på 100 tonn fisk i timen på Bakkafrost sin båt "Martin". Foto: Trond Viggo Kvingedal.

Av: Linn Therese Skår Hosteland, kyst.no

Hos Havyard i Leirvik i Sogn ferdigstilles nå installeringen av to mekaniske avlusere på Bakkafrost sin PSV supply båt «Martin». – Dette er første gangen vi har gjennomført arbeid for Bakkafrost, forteller viseadministrerende direktør Trygve Solaas til kyst.no.

Trygve Solaas, viseadministrerende direktør i Havyard Ship Technologies. Foto: Havyard.
Trygve Solaas, viseadministrerende direktør i Havyard Ship Technology. Foto: Havyard.

Havyard Ship Technology, som er en del av Havyardgruppen har den siste tiden dreiet mye av virksomheten ved verftet fra offshoreindustrien til andre fartøy, ifølge Solaas.

– Vi merker nedgangen i oljerelatert virksomhet kraftig. I en drøy ti års periode fra 2004-5 til 2015 var vår hovedaktivitet knyttet til olje og shipping, men dette forsvant plutselig som dugg for sol, forteller han til kyst.no.

Solaas forteller at han opplever at noe av årsaken til at de fikk oppdraget med «Martin» er at de også har økt satsing og således aktiviteten, innen ombygging og reparasjoner av ulike fartøy.

 Den oljerelaterte aktiviteten ved verftet har gått ned, men vi ser også muligheter i andre bransjer som havbruk, innen vindkraft, samt bygging av ferger er blitt veldig aktuelt igjen. Vi bygger en del ferger, slår han fast.

I dag er cirka 310 mann i arbeid på verftet. Av disse er mellom 180-90 ansatte i Havyard, mens resten er leverandører og innleide folk.

– Tror på flere ombygginger

Båten som de nå bygger var i utgangspunktet en offshore supplybåt, «Havila Princess», som lå i opplag da Bakkafrost kjøpte den av Fosnavåg-rederiet Havila i fjor høst. 

"Martin" (Ex. "Havila Princess") til kai ved Havyard i Sogn. Foto: Trond Viggo Kvingedal.
«Martin» (Ex. «Havila Princess») til kai ved Havyard i Sogn. Foto: Trond Viggo Kvingedal.

Solaas tror at man vil se stadig flere ombygginger av fartøy i tiden som kommer.

– Det er mange PSVer og lignende båter i opplag. Disse er derfor billige om dagen og de som har gode ideer til å videreutvikle båtene har markedet på sin side, påpeker han.

De har nå installerer to Optilice-maskiner som begge skal kunne avluse 100 tonn fisk i timen på «Martin», og arbeidet med det skal ha gått fint, ifølge direktøren.

– Båten skal ferdigstilles denne uken. Dette er første gangen vi har gjennomført arbeid for Bakkafrost. 

– Vi er svært glede for å ha fått denne kontrakten da de er en stor aktør. Vi håper selvsagt på flere samarbeid og nye kontrakter i fremtiden, legger han til.

Verftet jobber for tiden også med byggingen av brønnbåten «Steigen» som ferdigstilles på våren, i tillegg til tre ferger for Fjord1 som skal leveres i 2018.

«Martin» skal ferdigstilles denne uken og er da klar til aksjon mot lakselus. Foto: Trond Viggo Kvingedal.
«Martin» skal ferdigstilles denne uken og er da klar til aksjon mot lakselus. Foto: Trond Viggo Kvingedal.

 

DEL