Fartøystype for offshore vindmøller

Arbeidsbåt for vindmøller.
Firamet Thor Maritimus i Svendborg tilbyr lettvekt fartøyer for forskjellige formål. Ett bruksområde kan vise seg å bli transport til vindmølleparker offshore.

Skroget er bygget i sandwichplater i epoxyfiber med styrke som etter sigende kan måle seg mot aluminium, de kan bøyes og limes/sveises. Men vekten er altså vesentlig lavere enn konvensjonelle båter, – det nevnes tall som 50 prosent reduksjon. På grunn av den lave vekten oppnås stor fart med et beskjedent drivstofforbruk.

Baltec Shipyard
Et verft som har spesialisert seg på denne byggemetoden, er Baltec Shipyard i Lübeck som nylig leverte en pendelferge til Arriva Rederi i København. Det tok verftet kun seks måneder å bygge fergen som skal operere i København havneområde.
Fergen har sitteplass til 64 med ståplass til ytterligere 20 passasjerer og måler 22,7 x 7 meter (lengde x bredde). Det meldes at bunkersbesparelsen er på ca. 50 prosent sammenlignet med aluminium som byggemateriale, og at vedlikeholdsutgiftene vil være lavere. Fergen skal ha kostet ca. €1,2 millioner

Katamaran og losbåt
Lübeck verftet har også brukt to forsøksbåter for å skaffe seg praktisk erfaring. Den ene er en spesialkonstruert katamaran for bruk til å betjene vindmøller, og den andre er en losbåt. Begge er bygget i henhold til verftets Cat Design teknologi. Ved utarbeidelse av katamaran designet har man også brukt erfaring fra hurtige seilbåter med katamaran skrog som utsettes for store belastninger i tøffe konkurranser.
Cat Design er navnet på bedriftens eget engineering selskap. Designet hevdes altså å gi 50% vektreduksjon sammenlignet med aluminium grunnet kompositt konstruksjonen, og bunkersforbruket og CO2 utslippene blir også redusert med rundt 50%.
OceanRunner designet kjennetegnes ved slanke skroglinjer og høy fart. Verftet mener at designet egner seg utmerket til å betjene offshore vindkraftanlegg. Dokking stasjonen er plassert akter og kan brukes i signifikant bølgehøyde på opp til 1 meter.

BALTEC A310 Service Cat Project
Fra prosjektbeskrivelsen fremgår at Baltec A310 konstrueres som en offshore service katamaran som har lengde 31,4 m, bredde 10 m, draft 1 m og displacement lastet ca. 65 tonn og tom ca. 48 tonn. Service fart er tenkt ca. 28 knop med bunkersforbruk ca. 15 liter/nm. Katamaranen kan bygges for enten 12 eller 24 passasjerer. Verftet arbeider på en spesiell utformet rampe som kan holdes i samme posisjon uavhengig av båtens bevegelser.
Fartøyet skal bygges i epoxy sandwich paneler (se egen artikkel) i henhold til IMO standard for fastferries og med Bureau Veritas som klasseselskap. Maskineriet består av 2 x MTU dieselmotorer hver med ytelse på 1050 kW og to Kamewa vannjet anlegg.

DEL