Leif Magne Sunde, SINTEF Fiskeri og Havbruk AS fortalte om store muligheter i samspillet mellom marin og maritim sektor. Foto: Asle Strønen

ERFA 2016: Samspillet marint og maritimt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havbruk til havs eller i store industrialiserte anlegg åpner nye muligheter for tradisjonell maritim virksomhet.

Det var i dag tidlig på NMEs årlige Erfaringskonferanse at Leif Magne Sunde fra SINTEF Fiskeri og Havbruk AS fortalte om de store muligheter utstyrsnæringen har i det kommersielle samspillet mellom de marine og maritime næringer. Erfaringsoverføringer og fokus på teknologiutvikling åpner for fantastiske muligheter for begge næringer.

- Vi er tett på fartøysfolk og dere som utstyrsleverandører, sa Sunde. - Vi jobber med å gjøre havbruk til vitenskap og står som nasjon på terskelen til enorme muligheter. Kanskje ser vi verdier opp mot 550 milliarder kroner som kan skapes i kjølvannet av denne utviklingen. Vi snakker om en femdobling av lakseproduksjonen.

Som nasjon må vi spørre oss om hvor de fremtidige verdiene skal skapes. Oljeskatten er mer enn halvert på to år. - Delsvaret er Havbruk og mikroorganismer, svarer SINTEF.

Oljeaksjen har bokstavelig talt falt i fisk, en laks på fem kilo er mer verd enn et fat olje. Men også sjømatnæringen kan oppleve samme nedtur som oljenæringen. – Vi må passe oss for ikke å havne i det kostbare teknologisluket som oljen gjorde, advarte flere kommentatorer på ERFA 2016.

Havbruk har også betydelig miljøutfordringer. Lakselus, rømming, genetisk påvirkning, forurensing, arealbruk og fôrressurser er noen stikkord i denne debatten. – Men her er også betydelig muligheter, poengterte Sunde. Trenden går mot det større og tyngre. Merdene har diameter på 160 meter og volum for tusen tonn laks. Også serviceskipene blir større og tyngre. Fôrtransportørene er opp mot 74 meter lange, ”Rofjell” frakter 700 tonn med levende laks og den avanserte servicebåten ”Multi Server” er 24 meter lang. Innen fartøysektoren skjer det altså mye. Havbruk sikrer i dag betydelig beskjeftigelse og verdiskaping ved de norske verftene. Marine Harvest sin strategi om å ta kontroll på hele verdikjeden ved etablering av eget rederi, skaper både usikkerhet og glede i næringen.

Leif Magne Sunde fremhevet også taredyrking som en betydelig ressurs. Kort oppsummert er kunnskap uvurderlig for den utvikling marin og maritim næring står foran.

Norsk sjømat er en viktig bidragsyter for å dekke verdens fremtidige matbehov. - Vi må investere i forhold til det fremtidige uttaket vi som nasjon ønsker å hente ut av matproduksjon, teknologi og kapital, ble det understreket på dagens bolk av ERFAringskonferansen 2016.