Er LNG fremtidens drivstoff?

– Utvilsomt, mener Rolls-Royce

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stadig flere motorleverandører satser nå på LNG-teknologi. Rolls-Royce og Wärtsilä er navnene som kanskje i aller størst grad forbindes med flytende naturgass som drivstoff i skip – hvert fall med hensyn til medium speed. Men filosofien er som kjent svært forskjellig. Førstnevnte satser på single fuel, mens Wärtsilä sverger til dual fuel. Rolls-Royce føler seg trygg på at konsernets Bergen Engines overgår dual fuel-løsningene på bortimot alle områder, riktignok utenom fuel-fleksibiliteten. Men kommer LNG til “å ta av” i årene fremover?

Rolls-Royce ønsker å skape større oppmerksomhet rundt LNG som marint drivstoff. Bortsett fra konsernets rent kommersielle interesser, må spørsmål rundt utslipp og bunkerskostnader vurderes svært nøye av rederiene – som fremover vil møte stadig strengere utslippskrav. Når grepet strammes ytterligere til, både med hensyn til utslipp av NOx-, SOx-, CO2-, og partikler, ønsker Rolls-Royce å sitte i fremste rekke når nye fremdriftsløsninger skal velges.

Til og begynne med ble Bergen Engines sine gassmotorer hovedsaklig benyttet i ferger og noen offshore-fartøyer. Etter hvert har rederier i flere segmenter også valgt LNG. Her kan vi nevne fôrfraktebåtene MS “Høydal” og MS “Eidsvaag Pioner”, de to slepebåtene “Borgøy” og “Bokn” tilhørende Buksér og Berging, samt Fjord Lines sine “Stavangerfjord” og “Bergensfjord”.

Nylig avla Skipsrevyen Kårstø terminal et besøk for å ta de nye slepebåtene i nærmere øyesyn. Også “Bergensfjord” ble besøkt i forbindelse med fartøyets anløp i Stavanger. Dette var en anledning til å høre mer driftserfaringene rederiene har hatt med fartøyene, som tross alt er prototyper. Samtidig var det mulig å få høre om sluttbrukernes tanker rundt hvordan LNG vil påvirke industrien i fremtiden.

Hvilke forventninger Rolls-Royce har til LNG i årene fremover, betraktninger rundt konkrete prosjekter, samt utfordringene vil presenteres i Skipsrevyen 4/14.