Illustrasjonsfoto

EFTA-domstolen opprettholder ESAs vedtak

EFTA-domstolen opprettholder ESAs vedtak mot staten om ulovlig støtte til Hurtigruten ASA: Selskapet vil nå analysere dommen og vurdere de neste steg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2008 inngikk staten ved Samferdselsdepartementet og Hurtigruten ASA en avtale om tilleggskompensasjon under den tidligere kystruteavtalen av 2004. Den samlede tilleggskompensasjonen var i størrelsesorden 405 millioner kroner. Staten la den gang til grunn at tilleggsbevilgningen var i tråd med statsstøtteregelverket.

EFTAs overvåkingsorgan (ESA) konkluderte i et vedtak av 29. juni 2011 med at tilleggskompensasjonen var i strid med EØS-avtalens statsstøtteregler. I prosessen frem mot dagens domsavsigelse har ESA klargjort sitt eget vedtak av juni 2011, og fastslått at ca 145 millioner kroner utgjør ulovlig støtte etter deres vurdering. Staten stanset sine utbetalinger sommeren 2010, og Hurtigruten ASA har 235 millioner kroner utestående under avtalen. Selv etter ESAs egen vurdering har Hurtigruten ASA således krav på ca 90 millioner kroner i ytterligere utbetalinger.

Regnskapsmessig har hele beløpet blitt inntektsført, med en etterfølgende avsetning på 35 millioner kroner.

Hurtigruten ASA og staten brakte ESAs vedtak inn for EFTA-domstolen, og EFTA-domstolen har i dag opprettholdt ESAs vedtak. Dommen kan ikke ankes.

Det faktum at ESAs vedtak opprettholdes innebærer ikke nødvendigvis at ESAs vurdering av hvor stor del av det utestående beløpet Hurtigruten kan få utbetalt blir avgjørende. Dette er i utgangspunktet et separat spørsmål mellom staten og Hurtigruten ASA, som eventuelt kan bringes inn for en norsk domstol. Hurtigruten ASA vil nå analysere dommen for å vurdere de neste steg.

Saken dreier seg om en tilleggsavtale til den forrige Kystruteavtalen av 2004 som ble avsluttet 31. desember 2011. Uenigheten mellom ESA på den ene siden og staten og Hurtigruten på den andre, har bestått i hvordan kostnader skal allokeres mellom turistproduktet til Hurtigruten og transportkjøpet til staten.

Den nye åtteårs-avtalen mellom Hurtigruten ASA og staten for kystruten Bergen - Kirkenes som trådte i kraft 1. januar 2012 er ikke påvirket av dommen.

Se også tidligere :Hurtigrutens sak med ESA ender i EFTA domstolen