– Det er en sjarm med denne livsstilen

Simen Solbrekk og Terje Kristoffer Helland arbeider ombord SAS Virgo. De arbeider vanligvis 14 dager på tre uker av i sin turnus. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.

Av: Linn-Therese Hosteland Skår, kyst.no

– Jeg valgte denne jobben fordi den er svært variert, og ikke bare innen oppdrettsrelatert arbeid. Det er også en sjarm med denne livsstilen, da man får reist og koblet av fra hverdagen på en annerledes måte. I tillegg til at vi har en god turnus. Vi lever på en måte to liv, reflekterer Simen Solbrekk som jobber ombord det multifunksjonelle servicefartøyet «SAS Virgo», når kyst.no ble med på jobb.

Servicebåtnæringen har de siste årene vokst til å omhandle over 500 fartøyer i drift langs norskekysten og blitt en egen næring innad i havbruksnæringen. Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no ble derfor med ett av de nyeste selskapene en dag på jobben, for å se litt nærmere på hva de gjør og for å få innsikt i hvordan de opplever havbruksnæringen.

Simen Solbrekk (28) og Terje Kristoffer Helland (25) arbeider ombord «SAS Virgo» som ble overlevert til Servicebåt AS fra Fitjar Mekaniske Verksted (FMV), som den første av tre servicebåter bestilt av selskapet. Etter ni måneder i arbeid på båten er de begge klare på at de trives.

Simen Solbrekk og Terje Kristoffer Helland i Servicebåt AS er begge svært fornøyde med jobben sin. – Det er en jobb med mange utfordringer, mener de. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.
Simen Solbrekk og Terje Kristoffer Helland i Servicebåt AS er begge svært fornøyde med jobben sin. – Det er en jobb med mange utfordringer, mener de. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.

Jeg valgte denne jobben fordi den er svært variert, og ikke bare innen oppdrettsrelatert arbeid. Det er også en sjarm med denne livsstilen, da man får reist og koblet av fra hverdagen på en annerledes måte. I tillegg til at vi har en god turnus. Vi lever på en måte to liv, sier Solbrekk.

– Når det er fint vær kunne man dessuten ikke hatt en bedre jobb, og når været er ruskete kunne man ikke hatt en verre jobb. Det er en jobb med mange utfordringer og selv om det kan være godt med plankekjøring også, foretrekker jeg dette, legger han til.

Fra oppdrett til båt

Helland er enig med kollegaen og forteller at jobben skiller seg kraftig fra de han har hatt tidligere.

– Det er helt klart noe annet enn å fôre fisk slik jeg gjorde i Lerøy over fem år. Jeg var også ett år i Liftup og jobbet med dødfisk-systemer uten at det var helt for meg. Da jeg siden start har ønsket å jobbe mer teknisk og variert takket jeg ja til denne jobben når jeg fikk tilbudet. Det er jeg glad for, sier Helland.

Terje Kristoffer Helland arbeider med å bytte forankringer på en lokalitet. En vanlig arbeidsdag kan bestå av alt fra fortøyninger til notvask. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.
Terje Kristoffer Helland arbeider med å bytte forankringer på en lokalitet. En vanlig arbeidsdag kan bestå av alt fra fortøyninger til notvask. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.

Også Solbrekk har «hands-on» erfaring fra fiskeoppdrett, noe som kommer godt med på båten.

– Jeg startet som lærling hos Tombre etter videregående, før jeg gikk over til å være yrkesdykker hos Yes Maritime. Etter det havnet jeg her, forteller Solbrekk.

– Enorm utvikling

Etter tiden i havbruksnæringen har de begge også klare tanker om driften og produksjonen som drives. Helland opplever at sykdomspresset og lusepresset har økt en del de siste årene, men roser teknologiutviklingen.

Utviklingen innen ikke-medikamentelle metoder mot lakselus har vært enorm og jeg vet at mange sverger til mekanisk avlusing som eksempelvis Themolicer. Slike alternativer er næringen helt avhengige av, mener Helland.

Han drar også frem at næringen har tatt store steg fremover innen fôring.

– Bare på få år har man klart å begrense overfôring av fisken og fått bedre kontroll på hva fisken trenger, da man har fått på plass både overvåkingssystemer og gode fôringsanlegg som gagner både fisk og økonomi. Ser man tilbake fem år har det vært en stor utvikling på dette området, sier han.

Ulik praksis

På tross av dagens utfordringer innen lakseoppdrett er de begge omforente om at fremtiden til havbruket i hovedsak vil være i sjø.

"SAS Virgo" til kai ved Os sentrum. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.
«SAS Virgo» til kai ved Os sentrum. Foto: Linn-Therese Skår Hosteland.

– Laksen hører til i sjøen, og i fremtidens næring tror jeg vi må kunne bruke dagens systemer mer som grunnlag og utgangspunkt for nye teknologi og driftsformer da vi tror de store kostnaden blir opprettholdt en stund fremover, mener de.

Noe de sier de har kjent en del på etter å ha vært på jobb hos de ulike oppdrettere, er faktumet at alle gjennomfører ulike operasjoner med sin egen vri.

– Oppdretterne har like merder, men opererer ulikt. Spesielt de små oppdretterne har egne og finurlige løsninger, som gjør at vi gjerne tror vi har peiling på noe så oppdager vi at vi ikke har det i det hele tatt når vi arbeider hos neste mann.

I dag operer både «Virgo» og de andre båtene i selskapet fra helt nord i Sogn og Fjordane ned til helt sør i Rogaland. Hovedbasen har de på Austevoll, og ifølge guttene er ikke en arbeidsdag lik da de gjennomfører mange ulike oppdrag hos ulike oppdrettere.

DEL