Danmarks største fiskefartøy, Gitte Henning, ble levert fra Karstensens Skibsværft A/S den 12. desember 2008 (SR nr. 1/2009).

Danske verft innhenter ordrer

Ifølge danske Søfart har danske verft mottatt hele 11 nybygningsordrer den senere tid fordelt på fire verft. Både i Skagen og Faaborg er ordrene mottatt fra norske kunder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det gjelder blant annet en ordre som Karstensens Skibsværft først kunne offentliggjøre i januar. For allerede i 2008 plasserte det norske rederiet Sævik & Ervik denne ordren ved verftet.
Karstensens Skibsværft skriver at ordren er for en kombinert tråler/notbåt som også utrustes med DP1 for anvendelse i offshore industrien. Fartøyet kan også operere ROV’er. Hensikten er altså å bruke fartøyet innen offshore når fiskekvoten er oppbrukt.
«Christina E»
Nybygget er verftets byggenummer 414 og måler 80,4 x 16,6 meter og skal leveres i april 2011. Fartøyet sies å bli banebrytende som fiskefartøy med sylinderformete lastetanker som også konstrueres som trykktanker. Dette gjør at fisken suges ut av trålen med vakuum og losses ved å sette trykk på tankene.
Dette prinsippet er kjent fra brønnbåter som frakter levende laks. Men det skal være første gangen at dette forsøkes på et fiskefartøy, og forventningen er at det gir en høyere fiskekvalitet. Det kombinerte losse/laste anlegget er utviklet av det norske firmaet MMC i Fosnavåg.
Maskineriet betegnes som et hybrid anlegg der man kun bruker hjelpemotorene når det er behov for høy fart og fartøyet ikke driver fiske, men arbeider for eksempel med ROV oppgaver i offshore industrien. Thrusterkapasiteten blir større enn på en vanlig tråler. For å redusere utslippene monteres det kombinerte lyddempere og katalysatorer for alle motorene.
Det blir også ekstra lugarbekvemmeligheter ombord med tanke på forskere på spesialoppdrag. I den forbindelse kan nevnes at skipet blir utstyrt med senkekjøl med elektronisk utstyr for havforskning.
Baltija Shipbuilding Yard i Klaipeda er allerede i gang med bygging av skroget. Dette verftet er eiet av det A.P. Møller eide Lindø Værft. Skroget ankommer til Skagen i august 2010.
Skipet ble designet av det norske skipskonsulentfirmaet Vik & Sandvik (nå Wärtsila Ship design). Prisen for nybygget er ikke offentliggjort, men er den høyeste som verftet har oppnådd noen gang.
Det er ekteparet Rita Sævik og Espen Ervik fra Fosnavåg som eier rederiet. Rita Sævik eier i dag den 73 meter store tråleren «Kings Cross» der hun har vært styrmann, men vil i fremtiden ta seg av administrasjonen av det nye fartøyet. Espen Ervik er medeier og skipper i familierederiet for den 68 meter store tråleren «Herøyhav» (omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/1999). Han blir skipper på nybygget.
Nybygget skal leveres etter 81,6 meter store «Trøndur i Gøtu» som leveres til Færøyene i februar og den 75,4 meter lange «Voyager» som leveres til Nord-Irland i juli. Mellom disse skal det leveres en 40 meter tråler til Island.
Faaborg Værft
Tyske Wasser- und Schiffahrtsamt har bestilt hele syv spesialfartøyer ved Faaborg Værft som skal leveres i 2010 og 2011. Båtene får et fremdriftssystem levert av Schottel, og et polsk verft skal levere skrogene.
Verftet har allerede levert ett fartøy av denne typen, og det var i den forbindelse at det nye oppdraget kom i stand. Det har vært hard konkurranse om oppdraget med tyske og nederlandske verft. Båtene skal brukes til vedlikehold av det tyske elvesystemet.
Ombord blir det plass til kjøretøyer på opp til 40 tonns vekt. Normalt vil slike båter være utstyrt med gravemaskin eller spesialmaskin til vedlikehold og dredging av elvene.
Skrog til Norge
Tuco Marine Group i Faaborg som har spesialisert seg på skipsbygging med komposittmateriale, har den seneste tid innhentet to ordrer. Det ene gjelder skroget den 4. katamaranfergen som skal bygges ved Båtservice Mandal, mens det andre det andre er en hurtiggående politibåt i aluminium til Slovakias maritime politimyndighet. Den har lengde på 9,3 meter og får toppfart over 40 knop.
Skroget til Mandal er til en CarbonCat 24, mens de tre foregående var 11 meter lenger. Levering skal skje til sommeren.
Tuco Marine Group finner 24-meters skroget svært interessant for bedriften siden det bygges også andre fartøystyper i denne størrelsen, – blant annet enheter som skal betjene vindmølleparker til havs og annen offshore transport.
Tuco Composite inngikk forøvrig kontrakten med Båtservice Mandal i 2008 for levering av de tre kullfiberskrogene til hurtigferger. Katamaranene er designet av LMG Marin type SeaLord 35.
Se også artikkel: “Tuco leverer første Politibåd”.
Vindmølleordre til Hvide Sande
Dong Energy står bak kontraheringen av et nybygg, en mannskapsbåt på 25 meter for levering i slutten av 2011. Fartøyet skal brukes på Walney-vindmøllepark på den engelske vestkysten.
32-meter designet som nylig ble levert til samme rederi, danner grunnlaget for også denne typen. Som nevnte i SKIPSREVYEN nr. 6/2009, er dette fartøyet (32m designet) utstyrt med en såkalt intelligent fender i baugen som skal sikre trygg iland- og ombordstigning ved vindmøllene og boligplattformen. En annen målsetning var at passasjerene skulle ha det så komfortabelt som mulig under transporten. Båten er bygget i aluminium og kan frakte 24 passasjerer. Maskineriet består av to MTU motorer koblet til hver sin propell.
(Kilde: Søfart)