«Color Hybrid»-designerne har flere prosjekter på trappene

Etter å ha vunnet en designkontrakt med Ulstein Verft for nye «Color Hybrid» kan de ansatte ved engineering-avdelingen i Fosen Yard vente seg mye arbeid i tiden fremover.

– Vi har designet ferger i lang tid, og dette er en videreutvikling av dette konseptet der miljø og energieffektivitet står i fokus. Vi har oppnådd lavere skrogmotstand på denne båten sammenlignet med det vi tidligere har gjort. Som de fleste designhus bruker vi CMT-analyser der vi kjører sammenligninger, forteller avdelingsleder Per Edvin Tande til skipsrevyen.no

Les også: Byggekontrakten for «Color Hybrid» formelt i havn

Han understreker at Fosen Yard jobber tett med Sintef og Marintek i Trondheim på utvikling av skroglinjer. De har blant annet jobbet mye med skrogmotstand og proporsjonsutviklingskrav.

Ellers har designeren vektlagt et veldig lavt forbruk i servicefartsområdet. For den nye fergen skal ifølge Tande gå rundt i 17 knop i transit. Fartøyet har også en god del gjenbruk av energi om bord utover normalen.

(Saken fortsetter under videoen)

Flere prosjekter på trappene

– I ly av dette prosjektet er det et videre utviklingsprosjekt på trappene der vi ser på passiv enerigsparingstiltak om bord i form av langt bedre isolasjon og redusert bruk av varme. Vi ser og på aktive komponenter som kan produsere energi om bord, men det er i neste runde. Det er litt samme tankegang som gjøres på landsiden nå, forklarer han videre til skipsrevyen.no.

Tande trekker frem at det ved Fosen Yard for tiden jobbes med flere spennende prosjekter, men at de ikke har fått på plass kontraktene riktig enda.

– Vi har ikke fått kontraktene på plass enda, men vi har fått veldig mange interessante henvendelser både fra Norge og utland innenfor samme segment, både på samme størrelse båt og litt større, røper han.

«Color Hybrid» skal bli 160 meter lang, 27 meter bred og ha plass til 2000 passasjerer og 500 biler. Med sitt hybride fremdriftsanlegg blir fartøyet trolig verdens største hybrid.