Byggingen av Fjord Lines nye cruiseferger i gang ved skrogverftet i Gdansk

Byggingen av den første av Fjord Lines to nye cruiseferger startet tirsdag 26. oktober.

– Siden kontrakten ble inngått for vel syv måneder siden har planleggingen gått på skinner. Det er vårt klare mål å kunne overta det første skipet fra Bergen Group Fosen i april 2012 og skip nummer to i november samme år, sier Fjord Lines administrerende direktør, Ingvald Fardal.

Starten på stålarbeidet er første milepæl i prosessen for å realisere de to cruisefergene som fra 2012 skal gi daglige avganger på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og mellom Kristiansand og Hirtshals. Det er Bergen Groups polske samarbeidspartner, Stocznia Gdansk, som har jobben med å kutte og sveise 7.000 tonn stål som går med i produksjonen av skrog til hvert av de to skipene. Når skrogene er ferdig bygget blir det foretatt slep fra Gdansk til Bergen Group Fosen som forestår alt arbeid med sammenstilling, innredning og ferdiggjøring av skipene. Verftet på Fosen har solid erfaring med bygging av cruiseferger til det internasjonale markedet.

Hvert av de to skipene blir på 4.000 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Cruisefergene vil hver ha 303 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.

Skipene blir innredet med restauranter, caféer, taxfree-butikker og velutstyrte lokaliteter for kurs og konferanser. Skipene er designet av Bergen Group Shipdesign og Bergen Group Fosen. Finn Falkum Hansen er arkitekt for prosjektet. Han har også vært arkitekt for bl.a. hurtigruteskipene Trollfjord og Midnatsol.


Teknisk direktør Morten Larsen i Fjord Line fikk æren av å starte kuttingen av stål til den første av Fjord Lines to nye cruiseferger på verftet i Gdansk. (Foto: Fjord Line).

Miljøhensyn blir ivaretatt
Fjord Lines nye cruiseferger skal utstyres med drivstoffeffektive motorer og utslippene av miljøskadelige stoffer til luft og til vann vil være minimale. Kontrakten innebærer at fremdriften av skipene skal kunne baseres på LNG (flytende naturgass). Dette blir nå vurdert som del av et EU-prosjekt om bruk av naturgass som drivstoff på skip.

– Gjennom avtale med Rolls-Royce Marine har vi sikret oss tilgang til et avansert propellsystem som optimaliserer skipenes fremdrift med lavt forbruk av drivstoff og uten tap av manøvrerbarhet. Med bunnstoffprodusenten Hempel har vi avtalt at bunn og kjøl skal behandles med et bunnstoff som både er hardt og gir god fremdrift, og som ikke medfører negative miljøeffekter, opplyser teknisk direktør Morten Larsen i Fjord Line. Han legger til at modeller av cruisefergene er blitt testet for påvirkning av bølger og vind ved MARINTEK med meget gode resultater.

En ny opplevelse for de reisende
– At stålarbeidet nå er kommet i gang i Gdansk indikerer at vi er kommet et skritt nærmere introduksjonen av skip som vil gi våre passasjerer en helt ny reiseopplevelse. Vi gleder oss allerede, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i en pressemelding fra selskapet.

DEL