Bedre men fortsatt ikke bra for Bergen Group

Driftsresultatet for Bergen Group ASA for 1. kvartal 2013 viste forbedring fra de fire foregående kvartalene, men det kan likevel ikke være hyggelig å meddele driftsresultat på minus 173 millioner kroner og resultat før skatt på minus 194 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi er på rett vei, men kan ikke si oss fornøyde før vi har gjenvunnet en sunn og stabil lønnsomhet i alle våre divisjoner, uttalte konsernsjef Asle Solheim, og videre: – Bergen Group har et godt fundament for en meget spennende utvikling. Dette forutsetter at vi evner å tjene penger i alle våre divisjoner. Her må vi erkjenne at vi ikke har vært flinke nok.

Konsernet hadde i 1. kvartal 2013 en samlet omsetning på 498 millioner kroner, og et negativt driftsresultat før av- og nedskrivninger på 25 millioner kroner. Ordreboken har i løpet av kvartalet økt til 4,0 milliarder kroner, og konsernets netto rentebærende gjeld er blitt vesentlig redusert.

Risikoavsetninger for resterende utrustningsarbeid på de to cruiseskipene er inkludert i delårsrapporten for 1. kvartal. Styret har besluttet å skrive ned goodwill i skipsbyggingsdivisjonen med 137 millioner. Skipsbyggingsdivisjonen hadde et negativt driftsresultat på 173,8 millioner kroner i 1. kvartal.

Partnerskap

Bergen Group ASA opplyser å ha en pågående prosess med en global skipsbygger med sikte på å etablere et mulig felles eierskap i Bergen Group Shipbuilding. Prosessen, basert på en MoU mellom partene, åpner opp for den nye industrielle gruppen til å bli en hovedaksjonær i Bergen Groups skipsbyggingsdivisjon. Dette vil muliggjøre en vertikalt integrert verdikjede for konsernets skipsbyggingsaktivitet. Diskusjonene pågår med en forventet avklaring innen utgangen av 2. kvartal 2013.

Bergen Group BMV avsluttet sitt siste nybyggingsprosjekt i slutten av februar. Byggingen av skroget på det neste nybygget på BMV (NB 169), en avansert OCV som skal bygges for North Sea Shipping, er i gang ved Daewoo-Mangalia Heavy Industries i Romania. Skroget forventes å ankomme BMV ved utgangen av 4. kvartal 2013, og OCV’en skal leveres sommeren 2014.

Verftskapasiteten ved BMV gjennom resten av året vil bli nyttet til innledende utrustningsarbeid på AHTS-kontrakten inngått av Fosen, samt potensielle ombyggingsprosjekter og større skipsservice-prosjektet. Deler av arbeidsstokken på BMV vil også bli benyttet på delprosjekter på cruiseferge prosjektene til Fosen.