Bergen Havn

Bak gjerdene – ISPS koden

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvem hadde i 2004 trodd at Skipsrevyen vel et tiår senere skulle befinne seg på VIP plass for ISPS-koden i praksis. I forbindelse med søknader om adgangskort for å komme inn på det akutelle havneområdet, noe som blant annet krevde kursbevis, var det naturlig å finne frem hva vi egentlig skrev den gangen (i 2004) om innførelsen av ISPS regelverket.

Her er innledningen i artikkelen:

Dette var året da en smule terror kom til Skandinavia i form av sikkerhetstiltak for havnefasilitetene. Dette ga grobunn for mange presseoppslag. Langt færre brydde seg om at det også gjaldt skipsflåten. Intervjuobjektene var gjerne personer hvis eneste tilknytning til en kai var at de likte å ta søndagsturen dit. Og tenk, nå ble de utestengt. Dette med å lukke inn havneområder er da slett ikke noe nytt og har eksistert i mange av verdens havner i flere tiår. Om man ikke akkurat fryktet angrep fra Al Quaida, mente man i hvert fall at midt mellom store containerkraner under laste- og losseoperasjoner hadde publikum ingenting å gjøre. En travel kranoperatør skal da virkelig ikke måtte være på utkikk etter nysgjerrig publikum når han er på jobb”.

Seminarer ble arrangert og ekspertgrupper utnevnt. Vi tillot oss den gangen å kritisere noen av konklusjonene da rapporten ble offentliggjort. (For) mange teoretikere var blant utrederne, og som ikke det var nok, ble en lang liste med personer intervjuet. Var mandatet fra NR at det skulle være flest mulig individer involvert, undret vi på?

I typisk norsk stil mente noen eksperter at utviklingen etter terrorangrepet kunne bli en god sak for Norge, for: Med referanse til bin Ladens flåte som ifølge rapporten skulle være registrert under bekvemmelighetsflagg(?), kan dette føre til fordeler for troverdige rederier og dermed bli en fordel for norsk shipping.

Og, i forbindelse med det som allerede var kjent for alle, nemlig at containers skal inspiseres og helst i avskipningshavn, tilbød rapporten Norge som velposisjonert til å innta en ledende rolle.

Slik er det i vår lille andedam. Vi skrev da også den gangen: “Beklager, men oss bekjent er Norge en mini-nasjon når det gjelder containers både som transportør og havneoperatør. Ekspertisen finnes nok heller i Tyskland med verdens største flåte av containerskip, innen de store rederi-operatørene som Maersk Sealand og P&O Nedlloyd og de største containerhavnene i Europa, USA og Asia.”

.. Det var faktisk mer ..

De som bor/bodde i Bergen fikk i flere år god underholdning med en ledende politiker i hovedrollen, godt heiet fram av lokale medier. Joda, gjerdene skulle bort.

På et tidspunkt uttalte vedkommende – Vi kan ikke lenger leve med situasjonen. Jeg er villig til å ta opp krigen. Det er mange internasjonale byer som ikke har vært like flittige som oss til å sette opp sikkerhetsgjerder. Hvorfor skal vi alltid være de flinkeste i klassen?

Vi skrev at det første vedkommende da må ha undersøkt er Norges stilling i forhold til Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) og IMO. For Norge tilhører “Contracting Governments to SOLAS” og er da forpliktet til å følge SOLAS regelverket, inkludert “The International Ship and Port Facility Security Code (ISPS Code)”.

Så vidt vi kan se står gjerdene der fortsatt i 2016.

zachs@skipsrevyen.no

Se også: “.. og så ble det stille” på web 21 Jan 2008