Asia Pacific

Ikke før var messen Vietship ferdig I Hanoi, så var det ”på’an igjen” som Eggum synger. Påfølgende uke var det messa Asia Pacific i Singapore som stod for tur, som er en annethvert år foreteelse. Messa i Singapore er atskillig større enn den i Hanoi, og har i mange år hatt mange norske deltakende firma. Mange av de firmaene som deltok i Hanoi, var også tilstede i Singapore.

Tekst og fotos: Arne Søllesvik

Singapore var i gamle dager porten til de asiatiske markeder, så som Kina, Korea og andre land. Dette henger fortsatt i veggene der nede, men nå har jo de fleste oppdaget at det går direktefly til både Shanghai og Pusan. Singapore er jo verdens største byggeplass for spesielt jack-up plattformer. I tillegg bygges her alle typer fartøy hvorav mange er offshoreskip og gasstankere. Verftene ligger på rekke og rad og de det ikke er plass til, er plassert i Indonesia eller Malaysia med kontorer i Singapore.
Finanskrisen har også gitt Singapore mange kanselleringer, spesielt på skipsverftene. Offshoreverftene er også berørt, men ikke i den grad skipsverftene eller avdelingene som bygger skip har merket det. Singapore-markedet er også kjent for sin enorme prisfokusering, mye mer enn resten av det asiatiske markedet. Her finner man de fleste konkurrenter i alle bransjer og mange Singapore agenter opererer i flere land, helt opp til Japan.
I dette marked har flere utstyrprodusenter fra Norge vært lenge. Mange har også kontorer her nede, som for eksempel Jotron, TTS og Solstad Shipping gjennom sitt selskap Norshore.
Den norske paviljongen har i alle år blitt arrangert av Innovasjon Norge som også hadde ansvaret denne gangen. Lokaliseringen var bra, i nærheten av Singapore-paviljongen som selvfølgelig trekker mange lokale aktører.
Utformingen av den norske standen hadde derimot et tradisjonelt ”bås-prinsipp” med en lite innbydende lounge, som gikk tvers gjennom to ”kvartaler”. Til neste messe, er det håp om en viss nytenking, for dette var gørrkjedelig!
Alt i alt var det en meget bra besøkt messe med forhåpentligvis nye ”leads” og mange kontrakter til norske utstyrprodusenter.

DEL