31.08.15 Salg.

Salg. Tank.
Enbloc salg av 3 x Suezmax: SCF Altai 159.417 dwt bygget 2001 Hyundai Ulsan og søsterskipene SCF Sayan og SCF Ural begge bygget 2002 rapporteres solgt for ‘en bloc’ pris $103 mill. God pris i forhold til salg av to sammenlignbare skip solgt i juli ( som var ett år yngre og $2 mill. billigere).

Handy product. CPO Korea 51.747 dwt bygget 2009 ved Hyundai Mipo og søsterskipet CPO Japan bygget 2010 er solgt for total pris $56,25 mill. Prisen er på linje med salg som er gjort nylig.

IMO III Bering Sea 47.431 dwt og søsterskipet Azov Sea bygget 1998 Brodosplit er solgt for $8,1 mill. per skip. Prisen er den samme som søsterskipet Barents Sea gikk for i juli.

Salg. Bulk carriers.
En bloc kjøp. Seanergy Maritime Holdings i Hellas har kjøpt syv skip, fem Capesize og to Supramaxer for brutto ca. $183 mill. Det gjelder skipene Genius 170.057 dwt og søsterskipene Eternus og Generous, alle bygget 2010 ved Sungdong, Maximus 179.238 dwt bygget 2011 ved Sungdong Glorius 171.314 dwt bygget 2004 Hyundai Samho, Gladiator 56.785 dwt bygget 2012 og søsterskipet Mystic Striker bygget 2011, begge ved CSC Jinling Shipyard.

Capesize. Bao Zhu Hai 180.310 dwt bygget 2004 Koyo, Japan er solgt for $18,6 mill. til Winning Shipping, Singapore. Prisen er godt under det som ble gjort i slutten av 2014 for denne aldersgruppen.

Non-Panamax. North Fortune III 91.439 dwt bygget 2000 Oshima SB er omsatt for kun ca. $7 mill. til kinesisk kjøper. En annen rapport har prisen til mellom $8 og $9 mill. ?

Panamax. United Journey 82.580 dwt bygget 2009 Tsuneishi Zosen er solgt for ca. $18 mill. til Thenamaris. Søsterskipet United Challenger bygget 2008 ble solgt for $15,9 mill. i juli.
Maritime Putian 73.652 dwt bygget 2000 Imabari er solgt for pris lavt på $5-mill-tallet. Skipet har gear hvilket ikke er noen fordel for denne størrelsen da kranene ofte står i veien for landkranenes laste- eller losseoperasjon.

Supramax. Tennei Maru 58.693 dwt bygget 2009 Tsuneishi Zhoushan med 4x30t kraner er solgt for vel $14 mill. til kjøper i Fjerne Østen få dager at skipet kom å markedet for salg. Prisen er omtrent den samme som ‘last done’ for samme type og byggeverft.
Sammenlign Tennei Maru med Skomvaer 58.018 dwt bygget 2010 ved Sinopacific Dayang, Kina, 4x36t kraner til pris ca. $12,8 mill. til gresk kjøper (vel en mill. lavere pris til tross for ett år yngre til tross for at skipet er utstyrt med grabber (selvlosser) og har nylig passert D/D.
Ocean Chie 52.370 dwt bygget 2003 Tsuneishi Zosen med 4x30t kraner gikk for pris midt på $7-mill.-tallet. Mindre dwt trekker prisen ned.

Handymax. Aetos 48.893 dwt bygget 2001 ved I.H.I. Japan, 4x30t kraner er solgt på auksjon for $5,5 mill. til Kon-Quest. Prisen tyder på at størrelsen under 50.000 dwt etter hver er blitt mindre attraktiv for kjøperne.

Nybygg kontrakter.
Hittil i år er det kontrahert 611 nybygg mot for samme periode i fjor 1.650 enheter. Kun 10% av årets kontrakter gjelder bulkers. Det er bestilt ca. 100 stortank skip (VLCC, Suezmax og Aframax), ca. 50 MediumRange tankers og ca. 25 kjemikalietankskip under 40.000 dwt. Containerskip står for ca. en femtedel av totalen. (Clarkson Research).

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL