31.03.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Befrakterne klarte å presse ratene ned et hakk i Midt-Østen Gulfen til WS 36,5 retning Far East. Dermed kom inntjeningen på time charter basis under $10.000 per dag.

Suezmax.

Færre ledig skip i Vest-Afrika hjalp til å få raten til US Gulf opp noe til nærmere $15.000 per dag.

Aframax.

Noe svakere tendenser i Atlantic. Caribs til US Gulf ligger på like under $14.000 per dag.

Laster innen Nord-Europa måtte tåle nedgang til ca. $8/8500 per dag på time charter basis.

Indonesia til Japan er uforandret på ca. $14.500 per dag.

Clean AG/Japan. Her var det en viss bedring å spore med rate på WS 95 for 75.000 tonn last som gir over $16.000 per dag.

Product.

Traden fra Nord-Europa til US Atlantic økte på til $10/10.500 per dag, og rundtur kombinert med last fra US Gulf tilbake til Europa bedret seg til ca. $14.500 per dag.

Singapore til Japan – 30.000 tonn – ligger på ca. $10.000 i inntjening.

50.000 tonn laster fra Caribs til US Gulf svekket seg til ca. $8.000 per dag på t/c basis.

Periode. Koch chartret Miss Marina bygget 2011 47.499 dwt for ett år til ca. $14.650 per dag med opsjon nok ett år til $15.650 per dag.

LPG – VLGC.

Nye rekorder med opp i $83 per tonn for ruten fra AG til Japan som gir ca. $63.000 per dag på time charter basis. Det fører til økt optimisme for aktørene.

Solvang har inngått en time charter kontrakt for Panamax VLGC Clipper Sirius for to år fra 1.1.2015. Det befrakters opsjoner for 1 + 1 år deretter. Befrakteren er en ‘’oil major’’. Solvang eier 30% i skipet.

Offshore.

Variasjon i de generelle ratene for anchor handlere mellom £10.000 og £19.000, mens rig moves varierte fra £15.000 og £50.000. PSV markedet ble rapportert til under £10.000 men ogå opp i £17.500 per dag.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).