29.02.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gjennomsnittlig daglig time charter equivalent for både Frontline og Frontline 2012 for 4. kvartal 2015 for spot og time charter var $57.700 for VLCC og $38.400 for Suezmax per dag – opp fra $44.300 hhv. $28.400 per dag i 3. kvartal.

-

VLCC.

Lavere fraktrater fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen gir svakeste inntjening siden slutten av august – nemlig ca. $39.500/40.000 per dag.

Suezmax.

Erklæring av ‘force majeure’ i Forcados, Nigeria hjalp ikke på lastetilbudet, og ratene falt til equivalent $27.000 på time charter basis som er laveste siden midten av september.

Aframax.

Caribs til US Gulf var opp med 5 WS poeng som betyr ca. $32.000 per dag på time charter.

Laster innen UK/Continent holdt seg på ca. $21.000 per dag for korte reiser.

Indonesia til Japan steg til ca. $30.000 på time charter basis.

Clean reiser 75.000 tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan ligger i ro på ca. $20.000 per dag.

Periode. AET sluttet ADS Oslo 107.127 dwt for 2 år til $23.500 per dag levering i Østen.

Panamax, 50.000 t, i Caribs med lossing US Gulf bedret seg til ca. $22.000 tilsvarende time charter med god lastetilgang.

Product MR.

Raten fra Nord-Europa til US Atlantic har ligget på samme WS nivå i fire uker, WS 115 / 37.000 tonn, som betyr ca. $14.500 per dag. Rundtur kombinasjonen med last fra US Gulf til Europa falt noe til ca. $21.500 per dag.

Periode. Koch chartret tre skip for ett år til rater fra $16.750 til $17.500 per dag (Nord Observer 47.344 dwt, Boraq 46.238 dwt og Papillon 47.302 dwt).

CCI sluttet Advance II og Reliance II begge ca. 46.101 dwt for ett års t/c til $17.250 per dag med levering ‘West’.

LPG – VLGC.

Spot ratene har falt både ‘East and West’, og ventetid ser ut til å være tilbake i dette markedet. Baltic raten fra Midt-Østen Gulfen til Japan er nå på $38-tallet per tonn, og time charter equivalent lavt på $30.000-tallet per dag. Noen frykter at det er flåteveksten som allerede gjør seg gjeldende, men skipene bør vel egentlig leveres ex yard først ..

LNG spot raten for 160.000 cbm falt videre til ca. $27.000 per dag.

Offshore.

Flere ‘rig moves’ førte AHTS dagratene fra £45.000 helt opp i £90.000 med bra med rapporterte forretninger. PSV markedet viste flere slutninger på £3.000-tallet, men i slutten av uken også noen i £5.500/7.000 området.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).