26.01.2015. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen holder seg fortsatt meget bra med tilsvarende time charter inntjening på ca. $74/75.000 per dag for reiser til Fjerne Østen.
Periode. Trafigura tok nok et skip, Cosglad Lake bygget 2011 297.388 dwt, for ett års time charter til $41.000 per dag.
Clearlake sluttet et eldre skip, Progress bygget 1994 på 297.237 dwt, også her for ett år til $36.500 per dag.
Suezmax.
Markedet svekket seg noe til ca. $39/40.000 per dag Vest-Afrika/USAs østkyst, -- og til $43.000 fra samme lastested til Middelhavet, ned med ca. $8.000 fra forrige uke.
Aframax.
Caribs / US Gulf leg’en var ned med 10 poeng for 70.000 tonn last som gir time charter på ca. $39.000 per dag.
Laster innen UK/Continent betaler fortsatt godt, vel $50.000 per dag tilsvarende på time charter.
Ruten fra Indonesia til Japan styrket seg til WS 120 / 80.000 tonn som betyr ca. $40.000 per dag.
Clean traden fra AG til Japan, 75.000 tonn last, skuffer med inntjening på ca. $22/23.000 – noe som fører til at det vurderes av noen å heller skipe råolje så sterkt som det markedet er.
Handysize product.
Nord-Europa til USAs østkyst var noe svakere, ca. $20.000 i inntjening, og retur-leg’en fra US Gulf var også litt ned slik at rundtur resultatet falt med ca. $7.000 til $23.000 per dag.
LPG – VLGC.
Som noen forventet, fortsatte dette markedet å bedre seg slik at per tonn raten fra Midt-Østen Gulfen til Japan igjen passerte $70 og nærmet seg $80, og time charter nivået midt på $60.000-tallet. Det virker som om markedet East of Suez nå er sterkere enn i Atlantic.
Offshore.
En uke med flere rig moves til dagrater fra over £30.000 til £10.000. PSV ratene ligger godt forankret i området £5.000/7.500.
Våre egne tall for 2014 (basert på ukentlige tall) viser at markedet falt noe, til AHTS ca. £30.200 og PSV ca. £10.700 -- ned fra £38.100 og £14.800 for 2013.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).