26.01.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I august 2014 ble det inngått avtale mellom Siem Offshore og Daya Materials Bhd. for salg av to 2013-bygde konstruksjonsskip, Siem Daya 1 og Siem Daya 2 for total pris $282 mill. Daya har betalt $1,4 mill. i depositum for skipene og har fått frist frem til midten april til å arrangere finansiering og betaling av resten av depositum for to skip (10% av kjøpesummen). Leveringene skal så finne sted innen midten av juli. Begge skipene er på langsiktig charter til Daya som vil fortsette frem til overlevering.

SeaBird Exploration annonserer et LOI for Northern Explorer for 2D seismikk survey i Vest-Afrika for ca. 1.700 km til estimert verdi $1,3 mill. Prosjektet har oppstart i februar og varighet på to uker.

På vegne av Johan Sverdrup partnerskapet har Statoil inngått en detalj-prosjekteringsavtale for Johan Sverdrup-utbyggingen med Aker Solutions. I kontrakten inngår prosjektering og innkjøpsledelse (EPma) fram til planlagt produksjonsstart i 2019. Kontraktsverdien er på 4,5 mrd. kr.

Aker Solutions har fram til nå hatt ansvaret for forprosjekteringen av alle fire plattformene som utgjør feltsenteret, en avtale som ble inngått ved utgangen av 2013.

Denne kontraktstildelingen forutsetter en investeringsbeslutning for Johan Sverdrup-utbyggingen i februar 2015, og har et forbehold om en godkjenning av Plan for Utbygging og Drift for feltet i Stortinget i 2015.

Feltet representerer det største oljefunnet i Norge på 30 år og forventes produsere 550.000/650.000 f/d når fullt utviklet. Produksjonen ventes starte i slutten av 2019 og anslås vare ca. 50 år. Statoils partnere i utviklingen er Lundin Norway, Petoro, Maersk Oil og Det norske oljeselskap.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-3 var 15.946 tonn (15.662 tonn uken før) til pris kr. 46,28 (45,77) per kg.

GEs Power Conversion business opplyser at selskapet har mottatt ny ordre fra Kawasaki Heavy Industries i Japan for elektrisk fremdriftssystem for to LNG carriers som bygges for transport av LNG fra Louisiana, USA. Skipene skal være ferdig bygget i 2017 og 2018. GE systemet er ‘simple induction-based propulsion motor technology’ basert på 65 Dual Fuel Diesel Electric drive systemer.

Prisfallet i 2014 for alle vareslag var det verste siden 2008, ifølge Barclays. Dette baseres på Bloomberg Commodity Index som følger 22 produkter. En hovedgrunn var økt tilførsel av varer og synkende etterspørsel.

Tidlig på 1970-tallet var prisen på olje $11 per fat målt i dagens US dollars. Etter 1993 krisen økte den til $58 per fat. Den iranske revolusjonen i 1979 førte prisen helt opp i $109 per fat. Så byttet ‘alle’ til kull. Saudi Arabia kuttet produksjonen fra 10 mfd til 3,6 mfd i 1985 for å holde prisen over $60, men mistet så tålmodigheten i 1986 og åpnet kranene. Prisen ble halvert. I 2000 kostet olje $40 per fat og nådde $109 innen 2008. .. Det som skjedde etter den tid, er godt kjent.

De siste fire ukene falt den amerikanske importen av råolje med 4,2% fra samme periode året før til gjennomsnittlig 7,2 mill. fat/dag. Lagrene av råolje økte sist uke med 10,1 mill. fat, den største ukentlige økningen siden 2010. Lagrene i USA er nå de høyeste de har vært på denne tiden av året i minst 80 år, ifølge EIA (US Energy Information Administration).

Kinas import av råolje fra Midt-Østen steg med ca. 11% til 3,34 mfd i gjennomsnitt i 2014. Økningen kom tross for nedgang i importen fra Saudi Arabia.

Stålproduksjonen i desember steg med 0,1% på verdensbasis fra samme måned året før. For EU-28 falt den med 5,7%, mens Asias produksjon steg med 1,2%.

For hele 2014 økte produksjonen i verden med 1,2% fra året før. Asias produksjon steg med 1,4%. I Kina har veksten avtatt dramatisk med økning på kun 0,9% for 2014 til 822,7 mill. tonn, mens den i 2013 steg med 7,5%. Kinas andel av verdensproduksjonen falt fra 49,7% i 2013 til 49,5% i 2014. EUs produksjon økte med 1,7% i 2014 til 169,2 mill. tonn.

Som etter hvert er godt kjent, var det økningen i australsk produksjon av jernmalm som førte til den sterke eksportveksten i 2014. Rio Tintos produksjon økte med 11% til 295,4 mill. tonn i 2014. Produksjonen i Pilbara ventes øke ytterligere i 2015 – til 330 mill. tonn.

BHP Billitons jernmalm produksjon økte med 24% år/år til totalt 219 mill. tonn i 2014.

Den totale eksporten av jernmalm fra Australia estimeres å ha økt med 23% til 713 mill. tonn.

Av Kinas import på 933,2 mill. tonn jernmalm (rekord) kom 59% fra Australia, 18% fra Brasil og 5% fra Sør-Afrika.

Status per desember 2014 for japanske skipsverft viser nedgang i ordreboken med hele 37% fra samme tid året før, ifølge Japan Ship Exporters’ Association.

Europas største containerhavn, Rotterdam, rapporterte handling av 12,3 mill. teu i 2014, en økning fra året før på 5,8%. Dette kommer etter to år med nedgang i volumene.

Antwerpen rapporterte også økning, med 4,5%, til 9 mill. teu i 2014. Her var det markert økning i anløp av skip med kapasitet på over 10.000 teu med hele 265 anløp av skip i denne størrelsen.

Los Angeles rapporterte container volum på 8,3 mill. teu i 2014 som var en økning på 6% fra 2013. Det var det høyeste tallet siden 2007 og var det tredje høyeste i havnens historie like bak 8,4 m teu i 2007 og 8,5 m teu i 2006.

I desember 2014 økte totalvolumet med 1% fra samme måned året før.

Den amerikanske marine har startet fornyelsen av typen Landing Craft Air Cushions — ship-to-shore amphibious connector vehicles som brukes til å flytte marinesoldater, utstyr etc over sjø. Marinens 72 LCACs har vært i tjeneste siden 1980-årene og kan transportere opptil 60 tonn med fart på 36 knop. Den nye typen som skal komme fra mai 2017, vil få oppgradert utstyr som maskineri, software og digitale kontroller. Det er snakk om å bygge en flåte på opp til 73 enheter av denne typen. Textron Systems står for designet. Prisen for den første nye LCAC er $60 mill., men når flere blir produsert kan prisen komme ned på ca. $45 mill.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).