Nytt, norsk notvask-fartøy klart for Shetland

"Aurora Quest" forlater snart Poltramp i Polen og i retning Shetland. Foto: Colin Leask

Av: Rob Fletcher, Fishfarmingexpert.com

Notvask-spesialisten Auora Marine får straks levert sitt andre fartøy, «Aurora Quest», designet av Marin Design og bygget under oppsyn av Viknaslipen i Polen.

– Fartøyet som får navnet «Aurora Quest», ta over vår eksisterende notvask-kontrakt med Cooke Aquaculture her på Shetland, noe som fristiller vårt opprinnelige, mindre fartøy, «Aurora», til å ta oppdrag i spot-markedet. sier Colin Leask, grunnlegger i Aurora Marine til kyst.nos søsterside Fish Farming Expert.

Leask var den første operatøren i Skottland som tok i bruk MPIs Ronc- notvasksystem, tilbake i 2012, og det nye skipet vil bli utstyrt med MPIs største ROV-notvasker.

-Det er drevet av en 500 hk kraftpakke, som gjør det mulig å drive to uavhengige Ronc-roboter på en gang, eller en med store rengjøringsdyser, noe som gir et svært effektiv oppsett, forklarer Leask.

– Den tidligere tråler-skipperen sier han har bestilt et større fartøy for å holde tritt med den planlagte veksten til selskapets viktigste kunde, Cooke Aquaculture, som i økende grad ser mot miljøvennlige metoder for å holde nøtene rene.

Selv om Cooke er hovedkunde, har selskapet så langt vært i stand til å utføre en rekke andre kontrakter også.

– Vi har også, der det er mulig, gjort sporadiske rengjøringsoppdrag for Scottish Sea Farms når det er nødvendig, legger han til.

– Ved å fristille vårt mindre fartøy «Aurora» har vi et fartøy tilgjengelig til å ta spot-oppdrag. Ved flere anledninger har vi dessverre vært nødt til å redusere antallet spot-oppdrag på grunn av forpliktelser knyttet til kontrakten med Cooke. Nå vil vi forhåpentligvis ha et fartøy klart og tilgjengelig for alle anlegg som ønsker rengjøring med ROV.

Norske bidrag

Som den opprinnelige «Aurora», ble også det nye skipet bygget av de norske bedriftene Marin Design og Viknaslipen.

aurora quest 2– Vi nølte ikke med å velge Marin Design og Viknaslipen etter arbeidet de utførte på «Aurora». Det er absolutt ikke et billig alternativ for et fartøy på 15 meter, men vi ønsket det beste verktøyet for jobben, slik at vi kan levere best mulig tjenester. Fartøyet endte med å bli bygget i sin helhet ved Viknaslipens partnerverft Poltramp i Polen. Her får Viknaslipen de fleste av sine skrog bygget før de etterbehandles i Norge. Men, på grunn av at Viknaslipen har en ordrebok på 14 skip, har de endte opp med å bygge halvparten av skipene som turn-key produkter ved Poltramp, med sentrale norske tilstede i Polen under hele byggeperioden, sier Leask.

– I tillegg til den ekstra vaskekapasiteten har vi investert i en mye større dekkskran, en 34tm HS Marine kran, for å kunne utnytte det store dekksarealet om vi skulle få ekstra servicearbeid i fremtiden. Mannskapet vil operere i en turnus på to uker på, to uker av, derfor har vi også for mannskapets komfort, inkludert enmannslugarer. Så hun er virkelig kraftig for en 15 metring, legger han til.

Nå gleder han seg til å få fartøyet hjem og i arbeid. – Om alt går etter planen er hun på jobb for Cooke i midten av mars, med et travelt år foran seg, sier Leask avslutningsvis.

DEL