25.08.2014 Tørrlast.

Økningen i stålproduksjonen globalt var 1,7% i juli fra samme måned i fjor. I Asia vokste den også med 1,7%, mens EU-28 var negativ med minus 2%. Typisk for dagens situasjon er at Japans produksjonen var identisk med den for 12 måneder siden.

USAs korneksport økte med 41% i juli fra juli i fjor, og veksten de foregående månedene var 73%, 90% og 63% år/år.

Capesize.
Markedet var litt opp og ned, men endte brukbart på ca. $17.000 per dag.
Det ble faktisk rapportert en periodeforretning: Abyo Audrey bygget 2011 på 175.125 dwt ble sluttet for ett år til $20.500 per dag til K Noble. En bedre enn forventet rate kan forklares med levering i lastehavn – Tubarao – uten ballast bonus.

Panamax.
Først opp – så ned, og uken endte uforandret fra forrige på ca. $6.400 per dag.
Klaveness chartret Densa Pelican 82.744 dwt for periode på 3-5 måneder til $10.500 per dag med prompt levering Nord-Kina.
Periode. Maia bygget 2009 82.193 dwt ble chartret for 12/16 måneder av RWE til $12.000 per dag levering Singapore som kanskje var en bedre rate enn forventet.

Supramax.
Oppgangen fortsatte også denne uken – til $9.800 per dag.
Skandinaviske befraktere var aktive for korte perioder: Copenship tok Ci Yun Shan 56.600 dwt for 5/7 måneder levering US Gulf som forklarer hyren på $13.000 per dag. Norden sluttet Densa Dolphin 58.772 dwt for 3/5 måneder til $10.000 per dag levering Taiwan, Western Bulk Carriers chartret Navios Kypros 55.000 dwt levering Korea for 3/5 måneder til $11.350 og Clipper tok Bianco Bulker 52.193 dwt for samme periode til $10.500 per dag levering Hong Kong.

Short-sea.
Raten falt med 25 cents til ca. $22,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men økte med 25 cents til ca. $19,25 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.

zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL